Weersta me

Zaterdag, 4 april, 2020

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Minca Huiberts

Geheimen en waarheden

[Recensie] Na de onverwachte wending uit Schaduw Me zet Weersta me zich voort direct na die ongelofelijke en verschrikkelijke gebeurtenis. De rol die Juliette op zich heeft genomen als opperbevelhebber verliep totaal niet vlekkeloos, laat staan zoals verwacht. Na een schrikbarend voorval werd Juliette ontvoerd en bevindt ze zich ineens ver weg van iedereen die ze lief had en begon te vertrouwen. Degene die haar vasthoudt heeft grootse plannen met haar, waar ze zelf maar nauwelijks weet van heeft. Ze halen verschrikkelijke dingen met haar uit en ze vraagt zich af of ze ooit nog een vertrouwd gezicht te zien krijgt. Niet dat van Warner, want na een heftige ruzie waaruit bleek dat hij meer van haar echte identiteit af wist en geheimen voor haar had achtergehouden, heeft ze daar niet meer zo’n behoefte aan. Maar naarmate de tijd verstrijkt en ze steeds verder wegzakt in duisternis en verdriet, verandert haar omgeving ook. Ze wordt niet overgeplaatst, maar er verandert iets in haar. Ze lijkt steeds meer informatie over zichzelf terug te krijgen, terwijl dat helemaal niet mogelijk zou kunnen zijn. Wanneer er zich onverwachts hulp aanbiedt, grijpt Juliette de kans om te ontsnappen en eindelijk de waarheid te achterhalen.

Na het uitlezen van Schaduw Me kon ik bijna niet wachten om verder te lezen. Het einde was zo explosief en onverwacht dat ik niet goed wist wat ik nu kon verwachten. En ik moet zetten Tahereh Mafi heeft me opnieuw weten te verrassen. Er gebeuren weer zoveel onverwachte en vreemde dingen, dat ik me soms wel even af vroeg of we nog steeds in hetzelfde verhaal zaten en of het nog steeds over dezelfde personages ging. Maar gelukkig is mijn favoriete personage nog altijd zichzelf gebleven. Kenji met zijn heerlijke en altijd oprechte humor en recht door zee uitspraken. Het duurde niet lang of Weersta me had me te pakken. In het begin moest ik wel even wennen aan de perspectiefwisselingen en de wisselingen tussen heden en verleden. Er kwamen ook weer wat nieuwe namen en personages voorbij waar ik even aan moest wennen, maar toen dat er na enkele hoofdstukken wel weer een beetje in zat, kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik ben aan het eind van de middag in het boek begonnen en ik heb het boek ’s avonds dichtgeklapt en bij de andere delen in de kast gezet. Toen herinnerde ik me weer hoe fijn ik deze boeken vind lezen.

Wat betreft de gebeurtenissen in het verhaal, vraag ik me wel af of Tahereh Mafi dit alles al vanaf het begin af aan in gedachten had. Dat het verhaal op deze manier zou gaan lopen en dat de geschiedenis die in dit boek naar voren komt al die jaren geleden ook zo uitgestippeld was. Want als ze dit vanaf het begin in haar hoofd had, dan kan ik me bijna niet bedenken hoe moeilijk het geweest is om in de andere boeken al die informatie geheim te houden voor de lezers. Want echt, er komen nogal wat verrassingen en bekentenissen naar voren in dit deel. Aan de andere kant is het natuurlijk ook mogelijk dat ze de informatie er later bij heeft bedacht om het verhaal te kunnen uitbreiden. Maar al zou dat zo zijn, dan vind ik het alsnog goed bedacht.

Er worden ontzettend veel geheimen onthuld. Er komen waarheden naar boven die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Ik weet niet hoe ze het allemaal bedacht heeft, maar Weersta me maakt de hele serie nóg krachtiger en spraakmakender. Helaas was niet alles even leuk in het verhaal. Er gebeuren weer verschrikkelijke en onaangename dingen in het verhaal die ik niet altijd even leuk vond om te lezen. Maar dat hoort nou eenmaal bij deze serie. Want wat dat betreft lopen er een hoop geschifte mensen in de wereld van Juliette rond. Maar gelukkig zijn er ook bontgenoten die slim en sluw zijn ook al komen ze uit een onverwachte hoek. Vanaf het moment dat bleek dat er iemand of iets was dat Juliette wilde helpen, werd het verhaal nog spannender. Elk hoofdstuk werden er meer geheimen onthuld. Daar wil ik niet te diep op in gaan want anders zal ik jullie spoileren en daar heb ik zelf ook een hekel aan. Iedereen die dit boek leest zal versteld staan van alle onthullingen, net als de personages in het boek zelf.

Ik kan niet wachten tot de laatste novella en het laatste boek uit deze serie verschijnt! Super blij dat de novella’s uiteindelijk ook als hardcovers worden uitgegeven nadat zoveel lezers dat hebben gevraagd. Want zo krijg ik dan tóch de serie nog compleet als hardcovers in mijn kast!

Eerder verschenen op Winged Books

Weersta me