Welkom op Sint-Tuchtemis

Zaterdag, 18 februari, 2023

Geschreven door: Audrey Alwett
Artikel door: Demi Stein

Sinister instituut voor onhandelbare jonge toveraars

[Recensie] Welkom op Sint-Tuchtemis is het tweede deel van De magische wereld van Charlie. In deel één leren we Charlie kennen, een toveraar. Charlie heeft in deel één ontdekt dat zijn oma een heel beroemde toveraar is, maar voordat hij aan dat idee gewend is, wordt hij samen met zijn vriendin Sapodila naar Sint-Tuchtemis gestuurd.

Sint-Tuchtemis is een instituut voor onhandelbare jonge toveraars. De omstandigheden zijn slecht en ze zijn verplicht om lessen te volgen, waar ze eigenlijk niets van leren. Zijn situatie lijkt uitzichtloos. Charlie’s moeder is hem vergeten, zijn grootmoeder en meester Lin zitten gevangen en terwijl hij vast zit in Sint-Tuchtemis is de vijand druk bezig om alle magie in de wereld te veroveren. Hoe gaat dit ooit goed komen?

Fantasievolle serie vol brompoenen met eenhoorns, waarzeggende chocolade en boekwinkels op poten
Liefhebbers van magische verhalen gaan De magische wereld van Charlie zeker waarderen. Audrey Alwett heeft een wereld gecreëerd met fantasievolle voorwerpen, gebouwen en wezens en weet dat op een prachtige manier te omschrijven waardoor je gemakkelijk meegenomen wordt in het verhaal.

Daar waar je als lezer in deel één samen met Charlie de wereld van de toveraars ontdekt, begint Alwett in Welkom op Sint-Tuchtemis meer diepgang te creëren. Er komen meer magische voorwerpen aan bod, je leert kennis maken met de brompoenen-competitie en krijgt een stukje geschiedenis van Charlie’s wereld mee. Dit maakt het verhaal des te interessanter. Hetgeen Alwett gecreëerd heeft voelt geen moment onwerkelijk aan en in combinatie met haar prachtige schrijfstijl zorgt dit ervoor dat je je echt even in deze wereld kan wanen. Hierdoor is het ook een verhaal dat ik graag als film zou willen zien.

In deel één draaide het met name om Charlie en de zoektocht naar de waarheid. Daarmee heeft hij zichzelf niet goed op de kaart gezet, waardoor hij vast zit in Sint-Tuchtemis. Nu hij de waarheid kent, wil hij de wereld tegen het kwade behoeden. Lastig, wanneer je opgesloten zit zonder magische krachten. Er staat in dit boek dus veel meer op het spel en dat maakt het gelijk een stuk spannender. In combinatie met het duistere instituut en de ‘gevaarlijke’ tieners die daar rondlopen, zorgt dit ervoor dat het een meeslepend geheel is. Er gebeurt onwijs veel in dit boek, zo komen er dus nieuwe voorwerpen in voor, maar ook nieuwe personages en avontuurlijke gebeurtenissen. Van de lezer wordt er daarom oplettendheid verwacht, anders zie je belangrijke details over het hoofd. Het is daarom zeker een geschikt boek voor de jonge lezer die op zoek is naar wat uitdaging.

Bovendien maken herkenbare en ietwat cliché onderwerpen het geheel nog wat levendiger. Zo heeft Charlie bijvoorbeeld weinig connectie met anderen van zijn leeftijd, zijn er pestkoppen, maar ook ‘goeierikken’. Hierdoor komen er een aantal voorspelbare situaties voor in het boek, maar gezien de hoeveelheid aan nieuwe termen, personages en gebeurtenissen, is dit niet storend.

Alwett heeft een compleet nieuwe magische wereld neergezet waar je in meegezogen wordt. Deel drie is al in het Frans, de originele taal, te verkrijgen. Uitgeverij LS Amsterdam heeft nog niet aangekondigd dit deel ook te gaan vertalen, maar ik hoop dat dit (snel) gebeurt, want ik ben erg benieuwd hoe het Charlie verder vergaat!

Leesfragment

Voor het eerst gepubliceerd bij Bazarow

Welkom op Sint-Tuchtemis