Wensen staat vrij

Zaterdag, 12 oktober, 2019

Geschreven door: Sarah Lövestam
Artikel door: Anneke van de Vrede

Zweedse minnaressen brengen asiel-detective het hoofd op hol

[Recensie] Als het verhaal begint, is hoofdpersoon Kouplan in vuilnisbakken aan het zoeken naar lege blikjes, die hij inlevert voor het statiegeld. Hij is een gevluchte Iraniër, die illegaal in Zweden verblijft en met allerlei baantjes en klussen het hoofd boven water probeert te houden. Bij toeval hoort hij een telefoongesprek van een langslopende vrouw. Deze vrouw is Jenny Svärd; wethouder van Stockholm, mooi, welgesteld en bestolen door haar geheime minnares. Zij wil maar één ding: wraak. Kouplan biedt zijn diensten aan als privédetective aan de slag om deze spoorloos verdwenen minnares, Amanda, te vinden.

De slechterik

Dit boek is het vierde in een serie over Kouplan.  Wensen staat vrij is goed te lezen zonder eerst de andere drie delen gelezen te hebben. Aanvankelijk lijken de rollen duidelijk: Jenny is de bedrogen partij en Amanda is de slechterik. Gaandeweg het verhaal draait dit beeld echter: is Jenny wel zo zuiver op de graat?

Verrassende plotwendingen

Wie is die Amanda eigenlijk, en had zij misschien een goede reden om Jenny geld afhandig te maken? En is het wel diefstal als je geld steelt van iemand die het zelf ook gestolen heeft? Wensen staat vrij blijft je op het verkeerde been zetten: wie is goed, wie niet, wat is waar, wie liegt er en waarom. En wat is liegen als je zelf gelooft de waarheid te vertellen? Het boek heeft een aantal verrassende plotwendingen, waardoor ik het maar moeilijk kon wegleggen.

Perspectiefwisselingen

Sterk is de terloops vrijgegeven informatie en de perspectiefwisselingen. Beurtelings beleef je Wensen staat vrij vanuit het perspectief van Kouplan, Jenny en Amanda. Dit maakt dat Wensen staat vrij blijft verrassen.

Zo kom je steeds meer te weten over de persoon Kouplan: waar hij vandaan komt, waarom hij is gevlucht en hoe hij een oplossing zoekt voor zijn angsten en twijfels. Zo brengt Sarah Löwestam met haar sfeervolle, beeldende schrijfstijl de personages knap tot leven. Gewone mensen die allemaal hun leuke en minder leuke kanten hebben, zonder te vervallen tot karikaturen.  Ze verweeft de gebeurtenissen uit de levens van de drie hoofdpersonen tot een spannend verhaal, dat boeiend blijft tot het verrassende einde.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles