Wereldgeschiedenis in infographics

Donderdag, 22 november, 2018

Geschreven door: James Ball
Artikel door: Vera Weterings

Laagdrempelig geschiedenisboek

[Recensie] De geschiedenis van de wereld is in het boek onderverdeeld in vier fasen; de periode vóór de mensheid, vóór de beschaving, vóór 1900 en de moderne tijd. Met deze indeling hebben de auteurs ervoor gekozen om meer aandacht aan de modernere tijd te schenken. In het hoofdstuk geven ze gekscherend nog aan dat het oorspronkelijke idee van het boek was om elke eeuw één bladzijde te geven, maar dan zou je uitkomen op een boek van 137 miljoen bladzijden, oftewel 900 meter dik. Bovendien is er over elke eeuw niet evenveel te vertellen. Daarom is gekozen voor deze chronologische indeling met de focus op de moderne tijd, waarover veel data beschikbaar is en daardoor interessante infographics te maken zijn.

Hoewel de opbouw van het boek chronologisch is, verplichten de auteurs de lezer niet het boek van voor tot achter te lezen. Er kan ook prima in het boek worden gebladerd en één onderwerp per keer worden bestudeerd. De meeste onderwerpen zijn gevat in een infographic op een spread, maar er zijn ook een aantal onderwerpen waar wat dieper op wordt ingegaan en die over twee of drie spreads zijn verdeeld. Leuk detail is dat per onderwerp het silhouet onderaan de pagina op zeer gepaste wijze mee veranderd.

Het boek is zeer divers, zoals de titel al verklapt omvat het de wereldgeschiedenis. Dat betekent dat tal van onderwerpen aan bod komen. In het eerste gedeelte nemen de auteurs de lezer mee op een bliksemrondleiding langs de geschiedenis vóór de komst van de mens. Dat betekent dat de auteurs vragen beantwoorden als: Wat hoort er bij het zonnestelsel? Welke dieren leefden en stierven er voor wij ten tonele kwamen? Hoe hebben we ons ontwikkeld? Het tweede gedeelte gaat in op de periode van onze vroege historie, oftewel de tijd van nomadenstammen tot een ontwikkelde beschaving die dieren wist te temmen, taal ontwikkelde, gereedschappen maakte en steden stichtte. Door de brede insteek van de auteurs gaat dit boek veel meer dan over alleen geschiedenis, maar komen ook andere vakgebieden aan de orde. Zo wordt bijvoorbeeld een uitstapje naar de biologie gemaakt als het gaat over waar een mens uit bestaat. In één van de infographics wordt getoond waaruit een mens bestaat; naast de diverse elementen – zoals zuurstof, koolstof en waterstof – wordt ook gekeken naar de diverse onderdelen van het lichaam en triviale feitjes zoals dat de aders en slagaders in een menselijk lichaam qua lengte ongeveer tweeënhalf keer om de aarde gewikkeld zouden kunnen worden; 95.000 kilometer. Ook astronomie komt aan bod in de eerste hoofdstukken over het ontstaan van het universum, maar ook in de latere hoofdstukken als het gaat over de reizen naar verre planeten.

In het derde deel van het boek gaat het over de afgelopen vierduizend jaar, de periode waarin staten werden gesticht en uit elkaar vielen. Denk hierbij aan onderwerpen als de prijs die voor eeuwen van oorlogen is betaald, de langste regerende heersers en het tijdperk van de ontdekkingen. Het laatste deel gaat over de twintigste eeuw en het begin van de eenentwintigste eeuw. Een periode waar dankzij meer techniek, meer gegevens en meer levende getuigen veel meer informatie over bekend is. De auteurs van het boek winden er ook geen doekjes om dat dit tijdvlak hun favoriet is. Ondanks dat ik het interessant vond om diverse triviale weetjes voorgeschoteld te krijgen, ging mijn voorkeur uit naar de eerdere perioden die net wat meer diepgang hadden, dan onderwerpen als de twintig boeken bestsellers in het Verenigd Koninkrijk sinds 1998 of de best verkopende muzikale artiesten aller tijden. Nee, geef mij dan maar een infographic waarin de verschillende kruistochten in een tijdlijn zijn geplaatst of de anatomie van een Romeins leger onder Hadrianus uiteen wordt gezet. Al zaten er in het laatste deel ook zeker interessante weetjes, zoals een infographic waarin diverse uitvindingen op een rijtje zijn gezet waarvan we over het algemeen geen flauw idee hebben hoelang ze er al zijn. neem bijvoorbeeld de elektrische auto die uit 1881 stamt of de koelkast uit 1834.

Al met al is het boek zeer lezenswaardig en kun je er diverse grappige weetjes uithalen die gegarandeerd een succesnummer zijn op verjaardagen en feesten. Wel is het jammer dat de Britse herkomst van de auteurs van het boek in diverse infographics net iets te veel doorschemert. Neem bijvoorbeeld het onderwerp staatsschulden dat wordt behandeld aan de hand van de Bank of England of de focus op de Britse handelsroutes in de infographic over de koloniale wereldrijken. Desalniettemin is het een zeer interessant boek, niet specifiek voor geschiedenisliefhebbers, maar door de bijzondere manier van vertellen ook voor een breder publiek dat aan de hand van de infographics op een laagdrempelige manier kennismaakt met diverse aspecten van onze wereldgeschiedenis.

Eerder verschenen op Heriditas Nexus