Wereldreizen

Zaterdag, 2 april, 2022

Geschreven door: Anthony Bourdain, Laurie Woolever
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Anthony Bourdain reist naar 43 landen

[Recensie] Laurie Woolever, die Anthony Bourdain meer dan tien jaar heeft gekend, heeft een groot deel van Wereldreizen zonder de hulp van Anthony moeten maken. Ze voerden nog gesprekken over wat hij in het boek wilde terugzien en hij vertelde nog veel over zijn avonturen maar voor ze het boek konden gaan schrijven maakte hij een einde aan zijn leven. Laurie heeft toch besloten om veel van de wereldreizen van Anthony op papier te zetten. Er waren gespreksopnamen en ze sprak met heel veel mensen die hem gekend of ontmoet hebben op zijn reizen. En er waren ook de vele videobeelden van zijn reizen waar ook weer talloze informatie te vinden was.

Anthony Bourdain heeft heel erg veel gereisd. Hij was tomeloos nieuwsgierig en durfde alles. Niet alleen stapte hij overal op af maar hij proefde ook alles en verdiepte zich tot op de bodem in de plaatselijke culinaire wereld. Hij was rap van tong, intelligent en niet altijd even fijntjes in woord en daad maar met zijn humor en charisma wist hij veel mensen voor zich te winnen.
In Wereldreizen worden de reizen naar 43 landen beschreven. En soms uitgebreid want het hoofdstuk de Verenigde Staten van Amerika beschrijft de reizen door achttien staten. En ook landen als Maleisië, Frankrijk, Vietnam en nog een aantal zijn in verschillende gebieden onderverdeeld.

We lezen over culinaire zaken. Dat spreekt vanzelf. Maar ook over de mensen die Anthony ontmoet. We lezen over het reizen zelf en hoe je op een bepaalde plaats kunt komen. En over de hotels en andere overnachtingsplekken en wat je wel of niet moet doen. Vooral wat je niet moet doen. Je kunt het boek als een reisgids zien maar vergeet niet dat zaken aan verandering onderhevig zijn en dus kan de informatie zomaar ineens niet meer kloppen. Hou er daarom rekening mee dat de restaurants en andere gelegenheden die Anthony in zijn reisprogramma’s liet zien soms  erg veranderd zijn. En dat kan komen doordat Anthony er op bezoek is geweest en er een toeristenstroom op gang is gekomen waardoor veel van de authenticiteit verloren is gegaan.

Anthony komt op luxe plaatsen maar slaapt ook net zo makkelijk op oncomfortabele plaatsen als het moet. Hij is trouw aan de hotels waar hij het naar zijn zin heeft gehad en komt dan altijd op dezelfde plaats terug. De hoofdstukken volgen min of meer hetzelfde patroon. Eerst is er een beschrijving van het land en de bijzonderheden. Dan van de aankomst en het vervoer. Vervolgens worden de overnachtingsplaats en altijd weer dat eten beschreven. En dat gaat dan om markten, restaurants en straattenten inclusief een beschrijving van hun specialiteiten en de adresgegevens.

Anthony kan in extase raken als hij echt iets bijzonders en lekkers eet en brengt dat gevoel moeiteloos over op de lezer. Je proeft bijna wat hij proeft en je ziet voor je wat hij ziet. Als de tekst letterlijk van Anthony is dan is die vet gedrukt in donkerblauw. Tussendoor staan nog wat korte hoofdstukken met herinneringen van mensen die hem gekend hebben. Een extra vermelding waard zijn de illustraties van Wesley Allsbrook. Ze passen perfect in Wereldreizen.

Het is heerlijk om al die verhalen en avonturen te lezen en je zou zo alle afleveringen van zijn programma No reservations nog een keer willen zien. Anthony Bourdain wordt gemist. Hij was een unieke persoonlijkheid in de culinaire wereld. En Wereldreizen is een prachtige herinnering aan deze geweldige man.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl