Werelds Nederland

Zaterdag, 8 april, 2023

Geschreven door: Margot Eggenhuizen, Femke den Hertog
Artikel door: Evert van der Veen

Nederland – wereldland

[Recensie] “Je hoeft niet ver te reizen om verrast te worden”. Nederland als toeristische bestemming staat de laatste jaren volop in de belangstelling. Het boek Werelds Nederland kiest een verrassende invalshoek en kijkt naar ons land(je) vanuit een mondiale optiek. Alle werelddelen, behalve Antartica, komen volgens de auteurs voor in ons land, al vraagt deze benadering wel om een ruimhartige blik en een gezonde dosis fantasie.

Vanuit die welwillende optiek vallen er veel bijzondere plekken in ons land te ontdekken: “Met dit boek nemen we je mee naar de wereld in Nederland, waar ontzettend veel valt te ontdekken, ervaren, proeven en zien. En je hoeft niet drie weken vrij te nemen; een uurtje Zuid-Afrika, een dagje Japan of een weekend Amerika zijn zo geregeld. Duurzaam dichtbij op reis dus!” (p. 8).

Ieder item wordt vergezeld van grote en kleinere foto’s die de tekst verlevendigen. Ook wordt er steeds naar een website verwezen.

Natuur en cultuur
Er zijn parken, tuinen en gebouwen, variërend van een Japanse tuin bij Clingendael, een Chinese tuin bij Haren tot de Cenakelkerk van het Heilig Landstichting, daterend uit 1913/1915. Er is veel aandacht voor horeca, er worden leuke winkeltjes en mogelijkheden om te overnachten genoemd. Ook zijn er specials over allerhande onderwerpen als Thaise massage en een interview met een expert in het noorderlicht (dat onlangs in ons land was te zien).

Het woestijngevoel is te ervaren op de Lange Duinen bij Soest, de Vliehors op Vlieland (20 km2) en de Saharaduinen bij Ommen. Het Kootwijkerzand is het grootste stuifzandgebied van West-Europa.

Aardig en waarschijnlijk onbekend detail: de Boschplaat op Terschelling en Nationaal Park Lauwersmeer behoren tot de donkerste plekken op aarde.

Thorn in het zuiden van Limburg staat bekend als het witte stadje en roept een zuidelijk gevoel op. Het was vroeger een abdijvorstendom.

Nederland heeft zelfs een canyon, rivier de Dinkel heeft bij Lutte in Twente een voor Nederlands begrippen diep dal gevormd.

Het is een leuk idee om Nederland in dit boek Werelds Nederland in een mondiaal perspectief te plaatsen, er zijn – met enige welwillendheid – zeker associaties zoals de stuifzandgebieden maar soms is de overeenkomst toch ook wel een beetje vergezocht. Dat neemt niet weg dat het boek een mooie verzameling toeristisch interessante locaties bevat en daar gaat het uiteindelijk om.

Margot Eggenhuizen is journalist en (eind)redacteur en is werkzaam bij reis- en lifestylemagazines. Femke den Hertog is grafisch ontwerper en illustrator van boeken en tijdschriften.