West

Vrijdag, 14 februari, 2020

Geschreven door: Carys Davies
Artikel door: Suzan Voncken

Alles achterlaten wegens alles overheersende nieuwsgierigheid

[Recensie] Als de weduwnaar Cy Bellman hoort over de vondst van botten van grote mammoetachtigen duizenden kilometers verderop, besluit hij de tocht ernaar toe te wagen. Het zal hem niet overkomen dat zulke beesten bestaan, terwijl hij ze nooit heeft mogen zien. Hij laat zijn achtjarige dochtertje Bess achter bij zijn zus en gaat op pad. Onderweg beleeft hij van alles en schrijft hij over deze avonturen, zoals beloofd, in brieven aan Bess. Maar wat hij soms vergeet, is dat haar leven ook verder gaat. Hoe langer hij weg blijft, hoe ouder ze wordt, en hoe gevaarlijker ook haar wereld blijkt te worden.

De hoofdstukken in West wisselen zich af tussen de reis van Cy en het leven van Bess. Dit creëert een interessante dynamiek en symmetrie waarbij de lezer steeds verder in het verhaal gezogen wordt. Bovendien loopt de spanning enorm op door zowel de korte hoofdstukken en het wisselen van perspectief, als door de plot die telkens wordt afgekapt wanneer een nieuw hoofdstuk begint. Het is een roman met een vlotte schrijfstijl en een druk plot, waarin veel gebeurt, hoewel het boek zelf weinig pagina’s telt.

Toch had deze roman nog wel honderd bladzijden langer mogen zijn. De laatste gebeurtenissen komen in een enorme snelheid voorbij, waardoor de lezer amper tijd krijgt om alles te verwerken. Terugbladeren om verwarringen op te helderen wordt onvermijdelijk. Het plotselinge en gehaaste einde voelt onvoltooid.

Waar deze roman erg sterk in is, is het gebruik van een grote hoeveelheid aan onderwerpen zonder dat de moraliteit er dik bovenop ligt. Het behandelt thema’s als familie, liefde, volwassen worden en seksualiteit. Daarnaast geeft het inzicht in de Amerikaanse geschiedenis en hoe racisme en feminisme daarbinnen passen.

Schrijfster Carys Davies schreef voor deze debuutroman al aardig wat korte verhalen, waarvoor ze ook verschillende prijzen gewonnen heeft. Uiteraard is de stijl van een kort verhaal anders dan die van een roman. Het lijkt erop dat Davies met West nog op zoek was naar de balans tussen deze twee media. Het blijft hoe dan ook een prachtig debuut met bijzondere thema’s en een mooi plot en haar toekomstige romans zullen zeker steeds meer de moeite waard worden.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub Van Alles