Wie niet waagt

Zaterdag, 5 maart, 2022

Geschreven door: Jeffrey Archer
Artikel door: Joke Zwier

Met de oer-Engelse sfeer zit het snor in deze kunstzinnige thriller

[Recensie] Wie niet waagt is het eerste deel in de William Warwick-serie van Jeffrey Archer. Deze Engelse schrijver begon zijn carrière als politicus, werd Kamerlid, maar verloor door een verkeerde investering al zijn geld. Omdat hij in de schulden zat begon hij met schrijven en zijn eerste boek Not a penny more, not a penny less werd meteen een bestseller. Nu worden zijn boeken in meer dan 37 landen vertaald worden. Hij is een verzamelaar van impressionistische kunst en laat kunst nu een veel voorkomend onderwerp in zijn boeken zijn. Archer is een echte Engelse gentleman en dat zie je bij de personages in zijn boeken terugkomen.

William Warwick, de hoofdpersoon, wilde al vanaf zijn jeugd detective worden, maar zijn vader wil dat hij in zijn voetsporen treedt en advocaat wordt. Als compromis mag William kunstgeschiedenis studeren. Na zijn studie gaat hij als politieagent werken gaat aan de slag bij de afdeling kunst en antiek van Scotland Yard. In het begin van zijn carrière wordt hij een koorknaap genoemd door zijn gegoede afkomst en manieren. Gaandeweg krijgt men waardering voor William en wordt hij voor vol aangezien.

Meesterdief
Het is even wennen aan de gedetailleerde en uitweidende schrijfstijl van Archer, maar na vijftig bladzijden ben je helemaal in het verhaal, dat in Engeland en Italië speelt. Tijdens het lezen moest ik meteen aan de meesterdief Arsène Lupine in de boeken van Maurice Leblanc denken, deze kwam ook overal mee weg. De Britse droge humor ontbreekt niet en dat Britten op de penning zijn komt duidelijk in het verhaal naar voren als William iemand meeneemt voor een lunch op kosten van Scotland Yard. “Alleen als u een pub kent met een maximumprijs van twee pond tachtig.”

Het verhaal zit vol plottwisten en de nodige cliffhangers die het verhaal spannend maken. Het is een eenvoudig, zorgvuldig opgebouwd verhaal, dat niet verveelt dankzij de vele onverwachte ontwikkelingen. De Engelse sfeer komt goed tot uitdrukking door het gebruik van bestaande Engelse personen, gebouwen en plaatsen.

“Soms moet je je gezonde verstand gebruiken, maar je zult merken dat dat in de praktijk lang niet altijd zo gezond is.”

Ben je een kunstliefhebber en vind je het leuk om over politie- en rechtbankprocedures te lezen met een kunstzinnig randje, dan is Wie niet waagt iets voor jou.

Eerder verschenen op Perfecte Buren