Wie storm zaait

Vrijdag, 8 november, 2019

Geschreven door: T.C. Boyle, ,
Artikel door: Agnes Eikema

[Recensie] T.C. Boyle heeft 24 romans geschreven, minstens even zoveel prijzen gewonnen en wordt door velen beschouwd als een van de belangrijkste Amerikaanse schrijvers. Zijn nieuwste roman Wie storm zaait kwam in augustus van 2015 in Nederland uit

Sten is een oud Vietnam veteraan en is samen met zijn vrouw op vakantie in Costa Rica. Niet dat het hem zo interesseert, want hij heeft het niet zo op het buitenland. Als hij samen met zijn vrouw op vakantie gaat, gebeurt er namelijk áltijd wel iets. Costa Rica kan prima in het rijtje van dramavakanties toegevoegd worden. Tijdens een excursie in het binnenland wordt de groep toeristen overvallen. Het instinct van Sten het over; hij vermoordt één van de jonge overvallers De autoriteiten laten hem gaan en totaal onverwacht wordt hij thuis ontvangen als een ware held.

Zijn zoon Adam is het tegenovergestelde van een held. Hij kampt al sinds zijn jeugd met psychische problemen en ondanks zijn knappe vertoning past hij totaal niet in de maatschappij. Hij kan niet meer een buitenstaander zijn dan dat hij nu is. Hij identificeert zich met Colter; een beroemd jager uit de 18e eeuw die bekend staat om zijn moed, strijdvaardigheid en zijn oneindige uithoudingsvermogen. Ook Adam brengt veel tijd door in de natuur, waar hij geheime hutten en plantages aanlegt en onderhoudt.

Door een toevallige ontmoeting komt Adam in aanraking met Sara; een vrouw van middelbare leeftijd die deze geheimzinnige jongeman erg aantrekkelijk vindt. Sara is ook alles behalve ‘normaal’. Haar weerstand tegen de overheid en alles wat daarbij komt kijken werkt destructief; Sara werkt zichzelf alleen maar in de problemen. Zo weigert ze haar gordel te dragen omdat dat door de overheid is opgelegd en weigert ze haar rijbewijs te laten zien als daar om gevraagd wordt.

Het duo is geen handige combinatie en de situatie wordt steeds penibeler. Zo blijkt Adam veel gevaarlijker te zijn dan Sara had gedacht.

Wie storm zaait belicht drie eigenaardige personages in drie verschillende vertelperspectieven. T.C Boyle verwerkt in deze vertelperspectieven verschillende schrijfstijlen, zo is het verhaal van Adam meer onsamenhangend dan dat van Sten. Iets waar ik best aan moest wennen, maar het past precies bij het personage. Ook Adam, alias Colter, is zo onsamenhangend als ik weet niet wat. Sten daarentegen is één en al ‘kort maar krachtig’en dat merk je ook als ze zijn verhaal leest.

Het wonen in een klein dorpje is geen garantie voor een rustig leven. Zo is Sten een gevierd held als hij terugkomt van vakantie waardoor er automatisch een actieve rol van hem verwacht wordt in het bestrijden van illegale Mexicanen die zich bezighouden met allerlei criminele activiteiten ten koste van het milieu.
Het milieu dat voor Adam heel erg belangrijk is. Hij waant zich Colter, dat in het begin nog wel wat onschuldig is, maar uiteindelijk veel spanning en geweld met zich meebrengt. Sara is vooral agressief tegen de overheid en alles wat daarmee te maken heeft. Het boek is hard, meedogenloos en helemaal van deze tijd. De excentrieke personages zijn helemaal niet zo bijzonder eigenlijk, want eigenlijk is dit best realistisch.

Het kan nooit lang goed gaan met deze drie personages en de opbouw naar de plot blijft dan ook niet lang uit. Het wordt steeds gevaarlijker, spannender en ook meer apart. Wie storm zaait is een krachtig boek waarin alles klopt. Wel een beetje vreemd, maar wat is normaal?

Eerder verschenen op Boekenz

Wie storm zaait