Wij wensen u veel succes met uw verdere leven

Dinsdag, 17 mei, 2022

Geschreven door: Herman van Lunen
Artikel door: Freek Boon

Wie bij de reclassering werkt kan veel over mensen verhalen…

[Recensie] Nadat auteur Herman van Lunen in 1998 op vijfentwintigjarige leeftijd als toezichthouder bij de reclassering ging werken, kreeg hij in de gaten dat hij ‘belangrijk werk’ deed. Sinds dat moment gebeurde het hem namelijk vaak in onbekend gezelschap, dat pupillen zich verwijdden en dat monden bijkans openvielen als hij zei waar hij werkte. Terwijl dat nooit gebeurde in de voorafgaande acht jaar tijdens zijn werk in een verpleeghuis met Drentse tachtigplussers met alzheimer.

In tien verhalen, ontleend aan en geïnspireerd door zijn toezichtwerk in opdracht van justitie, beschrijft Van Lunen met groot gevoel voor zinvol detail zijn wederwaardigheden met acht mannen en twee vrouwen. Zo vertelt Van Lunen over zijn haast eindeloze, tevergeefse pogingen om een winkeldievegge op het rechte pad te krijgen zonder haar tijdelijk achter de tralies te laten verdwijnen. Hoe het komt dat ze uiteindelijk stopt met steeds weer stelen, is beslist verrassend.

De onder toezicht gestelde mensen komen – evenals de auteur zelf – in de zeggingskrachtige, concrete verhalen sprankelend tot leven. De kracht van elk van de tien onvergelijkbare verhalen zit hem in de volstrekt nuchtere, zakelijke en menselijke vertelling over de betreffende persoon, met daarin onlosmakelijk verwerkt het verhaal over het doen en laten van de auteur zelf. Hij toont zich iemand met een prettige open en betrokken houding zonder poeha en met zelfrelativering. Elk verhaal verschilt volkomen van de andere, heeft grote zeggingskracht en is in zekere zin ook spannend. Van elk verhaal valt onmogelijk te voorspellen hoe het gaat eindigen. Maar dit is wel steeds hetzelfde: elk verhaal is haarscherp en levensecht. Uiteraard zorgde Van Lunen er wel voor dat zijn verhalen niet herleidbaar zijn tot concrete personen.

Behalve schitterend inzicht in de mens, biedt Wij wensen veel succes met uw verdere leven ook informatie en inzicht in het waardevolle, complexe werk dat reclasseringswerkers doen. Het boek sluit af met een korte nuttige justitiële begrippenlijst. De inleiding van deze bundel is geschreven door de bekende auteur en televisiepersoonlijkheid Özcan Akyol, die – zoals hij hierin vertelt – zelf ook in persoon te maken heeft gehad met de reclassering.

Heaven

Een groot genot om te lezen, dit boek vanuit de praktijk van het toezichtwerk bij de reclassering.

—