Wij zijn de Bickers!

Vrijdag, 23 augustus, 2019

Geschreven door: Simone van der Vlugt
Artikel door: Ingrid Hermans

Een schitterend non-fictieboek

[Recensie] Wij zijn de Bickers! geschreven door Simone van der Vlugt is een non-fictief boek dat een belangrijke geschiedenis van Nederland vertelt. Het boek is heel feitelijk geschreven en als lezer voel je de research die Simone heeft moeten doen voor haar boek.

De lezer zal tijdens het lezen van dit boek moeten wennen aan de feitelijke schrijfstijl. De hoofdstukken die Van de Vlugt schrijft, zijn kort. Dit maakt het lezen van het boek weer een stuk prettiger, want je vliegt door de verhalen heen. Veelal bestaan de hoofdstukken uit maximaal twaalf pagina’s.

Persoonlijk vind ik Wij zijn de Bickers! een boek dat je niet binnen een dag leest; het is wel mogelijk, maar als de lezer volop wil genieten van de rijke geschiedenis van ons vaderland, is het een boek dat je weglegt en op een ander moment weer oppakt. Dit doe je om het deel dat je gelezen hebt te laten bezinken voordat je je weer verdiept in een later stuk in de geschiedenis.

Als de lezer literair onderbouwd is of kennis heeft van de geschiedenis, zal hij/zij veel bekende namen tegenkomen in Wij zijn de Bickers!, zoals P.C. Hooft, Joost van den Vondel, Michiel de Ruyter en Jacob Cats spelen een rol. Als Neerlandici in opleiding, doet de verschijning van deze belangrijke literaire grootheden en een belangrijke grootheid van de geschiedenis, mij goed.

Het boek neemt de lezer mee naar Amsterdam in de zestiende eeuw, vlak voordat de Gouden Eeuw begint. De familie Bicker wordt gevolgd in het verhaal. Simone begint door de lezer mee te nemen op een wandeling door het zestiende-eeuwse Amsterdam. Hiermee schept ze meteen het beeld van Amsterdam in die tijd, wat wij ons, als moderne Nederlanders, niet goed kunnen voorstellen.

Simone van der Vlugt neemt de tijd om de lezer kennis te laten maken met de leefwereld van de Nederlanders in die tijd. Zo wordt de Beeldenstorm, van 1566, nadrukkelijk benoemd. Zo neemt Van der Vlugt dus de tijd om de verandering van rooms-katholiek naar Protestants te beschrijven. De komst van Alva, de Tachtigjarige oorlog, de Beeldenstorm … geen enkele belangrijke gebeurtenis in de tijd van de Renaissance wordt overgeslagen.

Het eigenlijke verhaal loopt tot bladzijde 254 in deze editie, daarna is er een uitgebreide verantwoording waarin Simone laat zien welk onderdeel van haar onderzoek belangrijk was voor dat specifieke hoofdstuk in Wij zijn de Bickers!. Deze verantwoording geeft dus een leuke toevoeging aan het boek als je zou willen weten hoe en waarom ze bepaalde keuzes heeft gemaakt.

Concluderend wil ik zeggen dat Simone van der Vlugt een schitterend non-fictieboek heeft geschreven. Van mij had het boek nog uitgebreider gemogen, maar dit boek heeft alle belangrijke gebeurtenissen benoemd en het geeft inzicht in de levens van de Bickers. Het boek is zeer goed geschreven dat ook een leek dit interessant zal vinden. Vier sterren voor Wij zijn de Bickers!. Chapeau Simone.