Maandag, 22 maart, 2021

Geschreven door: Matias Faldbakken
Artikel door: Saskia Imbert

Origineel en gedurfd verhaal

“Nadat ze even in stilte hadden gegeten, zei Siv: ‘Zoiets zou niemand met een hond doen.’
Toen zei Tormod: ‘Het is dan ook geen hond.”

[Recensie] Wij zijn met vijf van Matias Faldbakken, auteur en hedendaagse kunstenaar, kreeg de Noorse literatuurprijs Kritikerprisen. Het boek stond ook op de shortlist van de Nordic Council Literature Prize. Ik heb alvast genoten van dit originele en gedurfde verhaal!

Tormod Blystad woont in het rustige Noorse dorpje Råset met zijn vrouw Siv, zoon Alf en dochter Helene. Met een korte terugblik komt de lezer meteen te weten dat Tormod een woelige jeugd heeft gehad. Drank, amfetaminen en jeugdvriend Espen maakten hem soms knettergek. Maar onder invloed was Tormod ook zeer getalenteerd in zijn studies. Toch behaalde hij geen diploma. Siv bracht hem weer tot rust. Ze trouwden, kregen twee kinderen… en belandden na een paar jaar in een alledaags saai leventje. Siv, kapster van beroep, wordt ‘zwaar en zwaarmoedig’. Alf is altijd achter zijn computer te vinden, Helene is dan weer graag buiten.

Tormod stelt voor om een huisdier te nemen, zodat er een gedeelde interesse is, iets gemeenschappelijks binnen het gezin. Hoewel Siv niet meteen akkoord gaat, komt er toch een hond, Snusken. Deze zorgt inderdaad voor meer verbinding tussen broer en zus, Siv wordt terug actiever als ze met de hond gaat wandelen. Iedereen dus tevreden.

“Op een lentedag, toen Helene zeven was en Alf twaalf, -ze hadden Snusken al vier jaar- gebeurde er iets verschrikkelijks.”

Snusken verdwijnt. Er wordt nog gezocht naar de hond, maar hij is nergens te vinden. De belangrijkste schakel binnen het gezin is plots weg. Een groot gemis. Als afleiding begint Tormod in zijn atelier te experimenteren met klei. Hij combineert zijn kennis van computers en wetenschappen op een bijzondere manier. De kinderen mogen af en toe meehelpen en geraken ook geboeid door deze bijzondere materie. Tot het experiment uit de hand loopt…

“De klei werd donkerder, gloeiend, bijna als roest, of bloed.”

De spanning wordt hier goed opgebouwd. Een dreigend gevoel is constant aanwezig, je verwacht iets verschrikkelijks. En toch weet de auteur je steeds weer te verrassen met nieuwe wendingen. Jeugdvriend Espen komt even terug in beeld. Hier wordt de lezer vriendelijk verzocht om een hoofdtelefoon op te zetten en Hit the Lights van Metallica af te spelen om te ervaren hoe de sfeer tussen de vrienden is. Geniaal!

Als lezer had ik op een bepaald moment gewoon enorme sympathie voor een hoopje klei, Faldbakken had me volledig mee in zijn verhaal, hoe bizar het ook werd! Wij zijn met vijf is een prachtige compositie van spanning, humor en zelfs een vleugje horror. Even dacht ik dat het verhaal in de buurt van H.P. Lovecraft (fantasy- en horrorschrijver) zou komen, maar de auteur weet op het juiste moment weer een verrassende ommekeer te maken. Soms hilarisch, soms verontrustend. Naar het einde toe gaat het verhaal over in een soort moderne mythologie, knap gedaan! Tot de allerlaatste zin blijft het verhaal mysterieus, spannend, boeiend.

Wij zijn met vijf is een aanrader voor lezers die openstaan voor een verhaal dat afwijkt van het gekende pad, voor lezers die genieten van een trefzekere nonchalance en originaliteit. Durf jij je laten onderdompelen in dit experiment?

Bedankt uitgeverij Oevers om dit verhaal van Matias Faldbakken tot bij ons te brengen. Ik geef graag 4,5 sterren.

“Nog meer dan voorheen fungeerde Sivs kapsalon nu als een pure informatiecentrale, dit was een noodtoestand. De verhalen en verzinsels stroomden binnen.”

De Hills