Wildcard

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Marie Lu
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Wat een pageturner!

[Recensie] Emika is gebroken door het verraad van Hideo. De wereld is door het nieuwe algoritme van de NeuroLink drastisch veranderd, terwijl Emika een van de weinigen is die niet wordt onderdrukt door dit algoritme. De vrije wil van mensen is verdwenen, dus Emika zal er alles aan doen om Hideo te stoppen. Ze werkt samen met de Phoenix Riders, maar ze moet ook samenwerken met Zero, de enige die haar kan beschermen tegen de mensen die Emika willen vermoorden. Kan Emika Hideo stoppen en wat is het verhaal achter Zero?

Van Warcross kon ik echt flink genieten. Dit boek speelt zich niet alleen af op hele toffe plekken (zoals New York en Tokyo), maar heeft ook een spectaculaire game en is virtual reality haast realiteit geworden. Deze toekomstige wereld is vrij realistisch en ontzettend gaaf, maar je merkt ook de vele gevaren in dit toekomstbeeld. Na het einde van Warcross kon ik niet wachten op Wildcard, waar het verhaal zal eindigen. Hoe zou het aflopen met Hideo en Emika?

Marie Lu’s schrijfstijl is weer legendarisch. Ze schrijft heel beeldend en haar verhaal barst van de actie, waardoor je mee wordt gesleept door Tokyo. Emika heeft een heftig bestaan en weet haast niet wie ze moet vertrouwen, terwijl ze steeds meer verstrikt raakt in het grote mysterie rondom Zero. Zero is namelijk nog een vrij mysterieus personage en hoe meer ik over hem te weten kwam, hoe meer ik in shock was. Het achtergrondverhaal van Zero laat zien hoe ver de technologie wel niet kan gaan, wat ook nog een vrij realistisch toekomstbeeld is. Emika is nog vrij jong, wat je ook ziet aan haar karakter. Ze is heel bedachtzaam, maar haar gevoelens zorgen er ook voor dat ze op het verkeerde been wordt gezet. Aan het einde vond ik haar gedrag soms iets te snel veranderen, maar over het algemeen was ze een sterk personage met een ijzersterke wil, wat ik alleen maar kon respecteren.

De grote strijd om mensen hun vrije wil terug te geven was echt onbeschrijflijk goed. Ik las dit boek in de trein tijdens een grote plottwist, waardoor ik bijna mijn halte miste omdat ik gewoon niet wilde stoppen met lezen. De plottwist kwam als een schok, waardoor ik haast een hartslag van 200 had! Marie Lu wist me keer op keer te verbazen en wist ervoor te zorgen dat ik de grote climax gewoon niet kan vergeten. Het zorgde voor een geweldig afgerond geheel.

Ik had begin dit jaar het voornemen om veel boeken te lezen die me het WOW-gevoel gaven. Een boek moet er echt uitspringen en zo’n episch moment hebben, waardoor ik met opengeslagen mond het boek lees. Nou, dat is gelukt met Wildcard. Emika, Hideo en Zero waren zulke realistische personages die mij keer op keer wisten te verbazen. Marie Lu weet dit verhaal op een fantastische wijze af te sluiten. Deze toekomstige wereld is niet alleen vrij realistisch, maar op bepaalde punten heel gaaf en gevaarlijk. Ik keek echt mijn ogen uit in dit tweeluik en lees graag alleen maar meer van Marie Lu. Zulke boeken zouden er gewoon vaker moeten zijn!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy