Wildkamperen

Zaterdag, 3 oktober, 2020

Geschreven door: Luc Gesell
Artikel door: Evert van der Veen

Inspiratie & informatie voor overnachten onder de sterren

[Recensie] De vier thema’s in dit boek spreken tot de verbeelding: Even ertussenuit, Op avontuur, Op jacht, Op expeditie. Vele sfeervolle foto’s nodigen de lezer uit op er zelf op uit te trekken en allerlei verhalen van mensen met persoonlijke ervaringen van wildkamperen roepen een specifieke sfeer op.

Het boek is niet echt op de Nederlandse lezer gericht. Aan het grote aantal plekken in Amerika te zien, is het boek daar ontstaan, al komen er ook wel enkele plekken in Scandinavië voor. Maar de lezer die dichter bij huis, in eigen land of in genabuurde Europese landen graag zou wildkamperen, vindt in dit boek geen aanknopingspunten. Er is informatie over het vinden van een kampeerplek en het maken van kampvuurkoffie en het kampvuur. Ook bushcraften komt aan de orde: de natuur gebruiken, het landschap kennen en leven van wat de omgeving biedt evenals de maaltijd in de natuur, de fiets, daktent en kano. Zelf een vlot bouwen in de traditie van de houthakkers is ook een mogelijkheid. Er worden regels voor bergbeklimmen gegeven en er is informatie over typen tent. Maar informatie over wettelijke regels per land aangaande wildkamperen ontbreken en dat is toch wel iets wat de lezer dient te weten. Een spectaculair fenomeen is het zogenaamde verticaal kamperen: tegen een steile rotswand. Enkele foto’s laten dit zien en laten wellicht de meeste lezers huiveren. Het is een aardig boek maar absoluut niet voor de ‘gewone’ kampeerder, daarvoor zijn de foto’s van bestemmingen te ver weg en in menig geval ook veel te zwaar én te kostbaar. De praktische vertaling naar wat voor de meeste kampeerders haalbaar zou zijn, ontbreekt in dit boek maar wellicht heeft de auteur een andere, meer avontuurlijk ingestelde categorie op het oog.

Heaven