Win elke discussie

Dinsdag, 9 mei, 2023

Geschreven door: Medhi Hasan
Artikel door: Evert van der Veen

Gesprekstechnieken

[Recensie] “Ik lig niet dwars. Ik leg gewoon uit waarom ik gelijk ik”. Ieder hoofdstuk begint met een citaat en de uitspraak boven de inleiding is eigenlijk wel degene die het meest tot de verbeelding spreekt.

De titel van dit boek Win elk discussie is uitdagend en veelbelovend. In dit boek leert de lezer de basis van gespreksvoering en de geheimen van het vak. Ook krijgt hij een kijkje achter de schermen in de wereld van de talkshow. Medhi Hasan vertelt over zijn eigen ervaringen in zijn studententijd en hoe hij zich toen het winnen van een discussie al ten doel stelde. Met vele voorbeelden uit de praktijk illustreert hij zijn heldere betoog dat gemakkelijk leest.

Doel van een gesprek?
Het boek heeft wel een typisch Amerikaanse inslag zoals de titel al doet vermoeden. Niet het voeren van een mooi inhoudelijk gesprek, waarin standpunten en visies worden uitgewisseld, maar het wínnen van dit gesprek is het doel. Het woord ‘discussie’ suggereert ook een andere sfeer. Die past bij interviews maar minder goed bij gesprekken en ontmoetingen in de privé sfeer.

Typerend voor het boek is dit citaat: “In het echte leven is de geloofwaardigheid van je tegenstander cruciaal voor het welslagen van je betoog. Wees dus niet bang om het karakter van je tegenstander aan te pakken, en daarmee ook zijn of haar argumenten” (p. 93).

Archeologie Magazine

Daar staat tegenover de aanbeveling om kritisch en empathisch te luisteren en de taal van je hart te spreken. Hierbij wordt naar Nelson Mandela verwezen. Verder zijn er tal van retorische tips zoals het gedoseerd gebruik van humor, een goede voorbereiding en de techniek van spreken.

Er valt uit dit boek zeker wat te leren al blijft de klemmende vraag of het ‘winnen van elke discussie’ altijd het doel van een gesprek dient te zijn. Daarover zouden we nog wel van gedachten kunnen wisselen maar dat is dan stof voor een ander boek. Woorden als de sfeer van een gesprek, wederzijds respect en het zoeken naar consensus komen in dit boek Win elke discussie niet voor en dat is toch wel typerend voor de specifieke benadering van de discussie die zich blijkens de ondertitel richt op “De kunst van het debatteren, overtuigen en spreken in het openbaar”.

Medhi Hasan is een Brits-Amerikaans nieuwslezer en journalist. Hij heeft een eigen interview programma waarin diverse politici en beroemdheden als Bernie Sanders en John Legend te gast waren.