Winter in Virgin River

Vrijdag, 18 december, 2020

Geschreven door: Robyn Carr
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een aanstekelijk, vlot geschreven boek

[Recensie] De inmiddels pensioengerechtigde bestsellerauteur Robyn Carr heeft al meer dan veertig romans geschreven en is nog lang niet klaar met schrijven! De serie boeken die zich afspeelt in het fictieve stadje Virgin River vindt gretig aftrek bij haar lezers. De Netflix-serie die naar aanleiding hiervan is gemaakt heeft dezelfde warme sfeer en steekt goed in elkaar, in tegenstelling tot veel andere boekverfilmingen.

In Winter in Virgin River maken we kennis met Marcie, die in het reine probeert te komen met het overlijden van haar man Bobby. Ze gaat op zoek naar Ian, de man die ooit Bobby’s beste vriend was, maar nu ergens een teruggetrokken bestaan leidt in de bergen. Tijdens haar zoektocht komt ze terecht in Virgin River, waar ze al snel geraakt wordt door de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de inwoners. Als ze Ian uiteindelijk vindt, is hij niet erg toeschietelijk en lijkt hij überhaupt niet gewend om sociaal contact aan te gaan. Daar zit natuurlijk een reden achter waar je als lezer steeds meer zicht op krijgt. Marcie is echter vastbesloten om de muur waarachter Ian zich verschuilt af te breken. En de vrienden die ze heeft gemaakt in Virgin River zijn graag bereid om haar daarbij te helpen.

Robyn Carr heeft het talent om je vanaf het begin mee te trekken in het verhaal. Marcie is een sympathieke jonge vrouw die niet als een stralende, hooggehakte powervrouw door de pagina’s wandelt, maar juist door haar zonnige karakter indruk maakt. Ook Ian is niet de gedroomde held, met zijn onverzorgde uiterlijk en in eerste instantie chagrijnige persoonlijkheid. Toch hoop je vrijwel direct dat deze twee iets voor elkaar gaan betekenen. Hoewel het boek ook ernstige thema’s aanstipt zoals PTSS en rouw, is het vooral een feelgood verhaal waarbij je even heerlijk kan wegdromen.

Virgin River is een plek waarvan je hoopt dat het ergens bestaat; waar dingen als elkaar helpen, sociale banden en genieten van de natuur vanzelfsprekend zijn en niet slechts een wens. Wat ik zelf ook super leuk vond, is dat personages uit de vorige Virgin River boeken terugkomen om in dit verhaal een bijrol te spelen. Toch is dit boek prima als standalone te lezen.

Winter in Virgin River is een aanstekelijk, vlot geschreven boek dat je met een goed gevoel achterlaat. Het verhaal gaat niet onder je huid zitten en laat je niet ademloos achter, maar dat hoeft ook niet. Sommige boeken zijn gewoon bedoeld om het dagelijkse leven even achter je te laten. En een klein beetje weg te dromen over hoe het leven ook zou kunnen zijn. Winter in Virgin River krijgt daarom 3 ½ ster.

Virgin River-pakket deel 16-18

Virgin River-pakket deel 16-18

Virgin River 4 - Winter in Virgin River