Winterland

Dinsdag, 21 april, 2020

Geschreven door: Kim Faber, Janni Pedersen
Artikel door: Severine Lefebre

De auteurs hebben goed werk geleverd met hun eerste thrillerdebuut

[Recensie] Inspecteur Martin Juncker wordt door een professionele misstap overgeplaatst van Kopenhagen naar het kleine afgelegen Sandsted. Als politiehoofd van het nieuwe plaatselijke politiekantoor is hij belast met de spanningen rond het asielcentrum. Wanneer er in Kopenhagen een bom ontploft op een kerstmarkt, wordt Junckers niet opgeroepen om te komen helpen. Het onderzoek is in handen van zijn voormalige partner Signe Kristiansen. Ondanks de inzet van vele manschappen op de aanslag, vordert het onderzoek maar moeilijk. Junckers is op dat moment met een moordzaak bezig, vermoedelijk een uit de hand gelopen overval. Dit verandert wanneer blijkt dat er een link is met de zaak van Signe.

Mening
Met Winterland hebben Kim Faber & Janni Pedersen een spannende thriller neergezet. Het is het thrillerdebuut van het schrijversduo, die beiden journalist zijn. Daarbij snijden ze actuele thema’s zoals terrorisme en het asielzoekersbeleid aan.

Het verhaal start met een spannende proloog die qua gruwelijke details onmiddellijk laat zien wat we als lezers kunnen verwachten. Met direct daarna de aanslag op de kerstmarkt is de toon gezet voor de rest van het boek. Spanning verzekerd, waardoor je vanaf het begin op het puntje van je stoel zit. De afwisseling tussen de twee hoofdpersonages met elk hun eigen onderzoek en problemen zorgt daarbij voor de nodige cliffhangers en extra spanning.

De plot is origineel en wordt zorgvuldig opgebouwd, waarbij je pas op het einde ontdekt hoe alles nu precies in elkaar zit. Alles draait rond actuele thema’s als vreemdelingenhaat, extreemrechts en terrorisme. Dit is zo uitgewerkt dat ondanks een vaak voorkomend concept, de plot toch uniek is met een volledig onverwachte wending. Je weet ook pas op het einde wie de daders zijn en wat hun motieven zijn. Jammer genoeg is het einde wat ver gezocht en ongeloofwaardig, wat afbreuk doet aan het verder erg realistische en sterke verhaal.

Bergen

Er zijn twee grote verhaallijnen die naar het einde toe samensmelten. Je hebt de bomaanslag in Kopenhagen, waar Signe Kristiansen de leiding over heeft. Het is een onderzoek dat maar moeizaam vooruit gaat, en waarbij Signe ook kampt met persoonlijke problemen. De hoofdvraag is of er sprake is van terrorisme, of een oorlog tussen rivaliserende bendes? Daarnaast is er de moordzaak in het rustige provinciestadje Sandsted waar Martin Juncker aan werkt. Ook dit onderzoek schiet niet echt goed op, en Juncker heeft daarbij nog de zorgen van zijn demente vader aan zijn hoofd. Tijdens zijn onderzoek wordt hij geconfronteerd met aanhangers van het neonazisme. Wat is de link met de aanslag in Kopenhagen? In ieder geval schakelt de verhaallijn vanaf dan een versnelling hoger.

Beide hoofdpersonages, Juncker en Signe, zijn zeer goed uitgewerkt. Het is altijd een meerwaarde als de emoties goed zijn uitgewerkt. Zo leef je als lezer gemakkelijker in het personage in. Signe is getrouwd en heeft twee kinderen. Haar relatie loopt al een tijdje stroef, door iets wat gebeurd is in het verleden. Ook vindt haar man dat ze teveel werkt. Net wanneer ze uitkeek naar de kerstvakantie, zorgt de bomaanval ervoor dat ze weer moet werken. En het is absoluut niet zonder gevaar. Ook Juncker, ex-collega van Signe, heeft de nodige problemen. Hij is een van de beste moordonderzoekers van Denemarken, maar door een misstap is hij recent overgeplaatst naar het stadje waar hij is opgegroeid. Daar heeft hij het moeilijk mee. Ook op privé-vlak loopt het niet zoals hij wil, waarbij de zorg voor zijn demente vader zwaar op hem weegt. De verhaallijn besteedt vrij veel aandacht aan Junckers demente vader, maar dit maakt het boek net wat realistischer. En het is een aangename afwisseling met het speurwerk en de gewelddadige passages.

Kim Faber en Janni Pedersen hebben goed werk geleverd met hun eerste thrillerdebuut. Het blijft altijd wat afwachten hoe het boek wordt wanneer twee auteurs het samen schrijven. Maar net als bij vele Scandinavische duo’s is het resultaat ook nu een succes en merk je de aanwezigheid van een tweede auteur totaal niet. De schrijfstijl is aangenaam en direct, wat maakt dat het verhaal vlot leest. Ook de wisselwerking tussen de twee onderzoeken en personages helpt daaraan mee.

Oordeel
Winterland heb ik met veel plezier gelezen. Het is een sterk verhaal met een actueel en duidelijk beeld van hoe veel mensen kijken naar vreemdelingen en daarbij steeds populairder wordende rechtse partijen. Ik vond de uiteindelijke plot dan ook zeer interessant en totaal onverwacht. En uniek. Het komt voor mij ook geloofwaardig voor, op het politiek getinte einde na. Wel vond ik de ontknoping erg spannend en sterk geschreven. Het geeft stof tot nadenken. Daarom krijgt Winterland van mij een heel mooie score van 4 sterren. Een uitstekend thrillerdebuut van Kim Faber en Janni Pedersen dus!