Winterland

Zaterdag, 13 juni, 2020

Geschreven door: Kim Faber, Janni Pedersen
Artikel door: Joop Liefaard

Denemarken in de ban van migranten, neonazi’s en bekeerlingen

[Recensie] Inspecteur Martin Junckersen heeft een misstap begaan die hem door zijn superieuren niet vergeven wordt. Wat volgt is een overplaatsing naar zijn geboortestadje Sandsted waar hij een plaatselijk politiebureau moet opzetten. Hij neemt zijn intrek in het huis van zijn dementerende vader. Als er in Kopenhagen op een kerstmarkt een bomaanslag wordt gepleegd moet hij met lede ogen toezien hoe zijn voormalige collega Signe Kristiansen belast wordt met onderzoek.

In Sandsted wordt een gruwelijke moord gepleegd en er ontstaat brand in het plaatselijke asielzoekerscentrum. Martin ziet zich ineens geplaatst voor twee onderzoeken die hij met twee zeer onervaren assistenten moet uitvoeren. Hij ontdekt een verband met rechts-extremisten en neonazi’s.

Persoonlijke beslommeringen

Winterland is het thrillerdebuut van het Deense schrijversduo Kim Faber en Janni Pedersen. Beide zijn in het dagelijks leven journalist. Kim Faber schreef naast zijn journalistieke werk voor de Deense krant Politiken ook een paar non-fictie boeken. Janni Pedersen is televisiepresentatrice en misdaadjournalist.

Winterland is een goed geschreven en spannende thriller die kundig is opgebouwd. De twee verhaallijnen, die van Martin en die van Signe, worden goed afgewisseld en naarmate het verhaal vordert steeds nauwer met elkaar verweven. De persoonlijke beslommeringen van de twee hoofdpersonen krijgen voldoende aandacht en de combinatie van beroep en privé maakt hen tot interessante, bijna tastbare personages. De beschrijving van het barre winterweer is realistisch.

Het benoemen van maatschappelijke problemen zoals haat tegen minderheden, neonazisme en terrorisme geven verdieping aan het verhaal. Het is heel herkenbaar en zet je aan het denken. De animositeit en de soms slechte onderlinge verhoudingen binnen het politieapparaat geven het verhaal een extra dimensie.

Het einde van het verhaal zal voor sommigen onbevredigend zijn. Het is in ieder geval beknopt. Het boek is vrij dik en heeft een goed opgebouwd verhaal waar tijd en zorg aan is besteed en dan ineens is het afgelopen. Ik vond het einde geloofwaardig. Je kunt je er misschien ongemakkelijk bij voelen, maar het is een einde dat niet ver afstaat van de realiteit. Mochten de schrijvers een vervolgverhaal over Martin en Signe overwegen dan biedt de ontknoping van Winterland daarvoor genoeg aanknopingspunten.

Eerder verschenen op Pagina 85