Witheet

Zaterdag, 11 juli, 2020

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Minca Huiberts

De wereld van wachters en demonen

[Recensie] Normaal zijn, is eigenlijk alles wat de zeventienjarige Layla wil. Maar als half demon en half wachter heeft ze krachten die niemand anders heeft, en haar gave om een ziel weg te nemen door iemand te kussen maakt haar voor altijd anders dan de rest. Wat des te frustrerender is omdat ze niets liever wil dan Zayne kussen, de jongen op wie ze verliefd is.
Alles wordt anders wanneer ze Roth ontmoet, een gevaarlijk aantrekkelijke demon die beweert dat zij het middelpunt vormt van een duivels plan.

Het verhaal heeft een fijne en interessante start. Het is niet al te moeilijk om in het verhaal te komen want het gebruik van simpel taalgebruik, humor en de realistische uitwerking van het leven en de belevingswereld van een 17-jarige komt goed tot recht. Toch is Layla niet zoals elke andere tiener bij haar op school. Aangezien ze tussen de wachters leeft, en zelf half wachter en half demon is, is haar leven eigenlijk zoals dat van geen ander. Want nog nooit eerder was er een schepsel zoals Layla. Gelukkig heeft de wachter Abbot haar onder zijn hoede genomen, maar niet alle Wachters zijn daar even blij mee. Deze confrontatie komt nog vaker aan bod in het verhaal, maar niet voordat Layla een demon van het hoogste niveau ontmoet. Ondanks dat Armentrouts schrijfstijl gedurende het verhaal herkenbaar, meegaand en lekker te lezen is, zullen menig lezers zich wel storen aan deze demon die Layla ontmoet. Hij is ontzettend arrogant, dringt zich aan haar op en alles wat uit zijn mond komt lijkt op een of andere manier over seks te gaan. Het is om gek van te worden, maar toch heeft Roth een bepaalde charme. Gaande het verhaal wordt Roth iets gemakkelijker te verdragen en blijkt hij ook een serieuzere kant te hebben.

Wat Layla betreft, lijkt ze in het begin vrij zeker te zijn van zichzelf en datgene waar ze voor staat, maar na de ontmoeting met Roth en enkele andere gebeurtenissen verandert dat drastisch. Ze moet soms moeilijke beslissingen nemen, weet niet altijd wie ze wel en niet kan vertrouwen en komt achter waarheden die ze nooit voor mogelijk had gehouden. Ze neemt niet altijd even verstandige beslissingen, maar dat is nou eenmaal wat tieners af en toe doen. De complicaties en gevolgen die daar aan vast zitten zijn soms overdreven groot of heftig, waardoor het verhaal niet altijd even realistisch over komt. Het is natuurlijk wel een fantasy boek, maar het gaat soms net een stapje te ver. Het is dan allemaal net een beetje té toevallig waardoor de focus op het verhaal even verloren gaat. Gelukkig weet de auteur de aandacht van de lezers vaak genoeg terug te trekken naar het boek. Want desondanks blijft het verhaal spannend, intrigerend, romantisch met hier en daar wat humor.

De wereld van de wachters en demonen is niet echt moeilijk om te begrijpen. In het begin zijn de wachters gewoon degenen die de mensheid voor de demonen beschermen. Maar terwijl het verhaal vordert blijkt het helemaal niet zo zwart-wit te zijn. Er blijkt meer achter te zitten dan Layla kon weten en op die manier ontpopt het verhaal zich toch naar iets groters en diepgaander. Want ondanks dat de bovennatuurlijke elementen in het verhaal de overhand hebben, komen er toch thema’s zoals vriendschap en verliefdheid regelmatig aan bod. Layla heeft namelijk twee beste vrienden op school en ook al maken zij geen deel uit van de wachter- en demonenwereld waar Layla haar tijd buiten school aan besteed, zijn het toch twee best belangrijke personages voor Layla. Zelfs zij krijgen een eigen soort rol en ontwikkelen zich gedurende het verhaal.

Een boek dat van alle markten thuis is. Met spanning, actie, fantasie en wat romantiek heeft het als enige valkuil om niet te veel van het goeie te worden.

Voor het eerst verschenen op Mywingedbooks