Witte warmte

Vrijdag, 15 maart, 2019

Geschreven door: Dimitri Casteleyn
Artikel door: Agnes Eikema

Nanotechnologie, klimaatverandering, het grote geld en verslechterende familierelaties

[Recensie] Dimitri Casteleyn koos na een succesvolle carrière als televisiemaker voor een switch en richtte zich op het schrijversvak. Inmiddels zijn er verschillende werken verschenen, waarvan Witte Warmte zijn tweede roman is.

Victor Sluis leidt het perfecte leven; hij heeft een mooie vrouw en een prachtige dochter en is een gerenommeerd professor aan de Universiteit in Leuven. Maar zoals het gaat in het leven, wil Victor meer. Hij besluit zijn Universiteit uit te zwaaien en een bedrijf op te richten. Het commerciële bedrijf Nano Services richt zich op innovatieve ontwikkelingen op het gebied van Nano-technologie.

In eerste instantie wil Victor met zijn bedrijf de wereld een stukje beter maken door Nano-technologie te introduceren en verder te ontwikkelen in onder andere de medische wereld. Maar zijn stabiele en stevige persoonlijkheid blijkt niet opgewassen tegen het grote geld en al snel slaat zijn missie om in een missie waarbij eurotekens de belangrijkste doelstelling is.

Deze verandering is abrupt, want Victor heeft zich altijd ten doel gesteld de wereld met zijn bijdrage een stukje beter te maken. Victor is een man die zijn manier als de enige en beste manier ziet. Hij heeft dan ook geen oog voor zijn dochter Eline, die op haar manier haar vader probeert duidelijk te maken dat de mensheid de wereld langzaamaan aan het vernietigen is. Hun relatie staat trouwens toch al op losse schroeven, want Eline is zo beschermend opgevoed dat zij wereldvreemd is en haar sociale vaardigheden nog volop aan het ontwikkelen is. Het contrast tussen deze twee personages is qua persoonlijkheid groot, maar ook hun manier van denken. De koppige Victor en de gevoelige, maar verbitterde en onzekere Eline die probeert haar vader op verschillende fronten te overtuigen. Overtuigen van zijn slechte keuzes in de opvoeding en de noodzaak om de klimaatverandering stop te zetten voordat het te laat is.

Maar het is niet het enige dat stopgezet moet worden voordat het te laat is. Wanneer Eline voor het eerst in haar leven verliefd wordt, trekt haar beschermende vader weer alles uit de kast om zijn lieve dochter te beschermen. Hoe onaantastbaar en krachtig is Victor wanneer hij zijn gezin verliest?

Witte Warmte is een roman waarin Casteleyn veel wereldproblemen heeft verwerkt met als basis de verslechterende verstandhouding met zijn dochter. De thema’s zijn herkenbaar en op een verfijnde wijze verwerkt in het verhaal, waardoor het prettig leest maar enige diepgang mist. Het verhaal wordt namelijk in een rap tempo vervolgd en ethisch handelen (ethiek), klimaatveranderingen , wetenschap en innovatie wisselen elkaar af. De lezer heeft haast teveel keuze om over een bepaald thema dieper na te denken. Misschien had Casteleyn de lezer in een bepaalde denkrichting moeten sturen om de lezer aan te zetten tot overpeinzen en discussiëren. Maar door dit juist niet te doen is Witte warmte  luchtig en geen zware kost. Wellicht is dit een weloverwogen beslissing geweest?

Het verhaal is enigszins onrealistisch, maar is misschien wel de toekomst. Hoe zal dat gaan wanneer medische technologie zich verder gaat ontwikkelen in de medische wereld. Hoe ver kan en mag men gaan om een bepaald doel te bereiken? Wat is ethisch verantwoord? En hoe zal het gaan met de klimaatproblemen? Wie slaat er met zijn vuist op tafel om de vernietiging van de aarde te stoppen? Onderwerpen waar ik het antwoord niet op weet, maar mij wel doet beseffen dat het menens is.

Witte Warmte is een tragisch verhaal over slechte familiebanden, de mensheid en hunkering naar begrip en genegenheid. Het is luchtig, origineel en verfrissend. Zeker een boek waar je geen spijt van krijgt.

Eerder verschenen op Boekenz.nl