Wraak

Zaterdag, 11 maart, 2023

Geschreven door: Christian de Coninck
Artikel door: Severine Lefebre

Een gruwelijk boek dat tot de betere misdaadverhalen behoort

[Recensie] In Brussel wordt de pastoor dood aangetroffen in zijn kerk. Hij werd om het leven gebracht op een gruwelijke manier. Hoofdcommissaris Stijn Goris en zijn team worden op de zaak gezet, maar vinden geen aanwijzingen. Dit is slechts het begin, want de dag nadien wordt een slager op wrede manier vermoord. Er lijkt geen verband te zijn, tot er foto’s van de slachtoffers opduiken in de pers die enkel van de dader kunnen zijn. Het team van Goris zal een serieus tandje moeten bijsteken, want de moordenaar lijkt niet van plan om al te stoppen.

Wraak is een gruwelijk spannende misdaadroman die zich afspeelt in Brussel, waar auteur Christian De Coninck is opgegroeid. Hij was commissaris en woordvoerder bij de Brusselse politie. Deze opgedane kennis komt goed van pas bij het schrijven van zijn misdaadromans. De Coninck debuteerde met De Praagse Connectie. Dit was het eerste boek rond het speurders duo Stijn Goris en Stef Pauwels. Wraak is inmiddels het elfde deel in deze reeks.

Gruwelijk is absoluut toepasselijk
Al in het eerste hoofdstuk word je als lezer geconfronteerd met een eerste moord. Die prikkelt de nieuwsgierigheid , want het gaat niet bepaald om een alledaagse moord. Dit geldt voor elke moord in dit boek, de term ‘gruwelijk’ is dan ook absoluut toepasselijk. Niet voor erg gevoelige lezers met een groot verbeeldingsvermogen. Wees gewaarschuwd.

De plot van Wraak zit zeer goed in elkaar. Over alles is zorgvuldig nagedacht en de opbouw is geleidelijk . Het is niet zo zeer de bedoeling dat je als lezer ontdekt wie er achter de moorden zit. Wat centraal staat is de waarom-vraag, hetgeen de aanleiding hiertoe heeft gegeven. Door middel van flashbacks kom je beetje bij beetje te weten wat er in het verleden is gebeurd. En dat is al even afschuwelijk als de gepleegde moorden. Het rechtvaardigt de moorden zeker niet, maar als lezer voel je op het einde toch een zekere vorm van begrip.

Schrijven Magazine

Pesten en de harde gevolgen ervan
Stijn Goris en Stef Pauwels zijn al vrij goed uitgewerkt in de vorige tien boeken. Al heb je niet het gevoel dat je veel mist als je nog nooit uit de serie las. Eén verhaallijn focust op het privéleven van Goris, waar vooral de warme thuissfeer opvalt en de goede band die hij heeft met zijn vrouw en twee kinderen. Het doorbreekt de gruwelijkheden wat. Toch slaagt de auteur erin om ook hier een belangrijk thema in de verhaallijn te verwerken, namelijk pesten en de mogelijke – harde – gevolgen hiervan.

Verder gaat de aandacht naar het grootschalige politieonderzoek, wat uiteraard de hoofdverhaallijn is. Deze is realistisch weergegeven. Via de nodige onderzoekstechnieken werkt het team van Goris om deze misdaad zo snel mogelijk op te lossen. Al vind ik het werkritme van dit duo globaal gezien toch opvallend rustiger dan bij andere Vlaamse misdaadseries. Er wordt alleszins logisch nagedacht over de te volgen stappen en handelingen.

Christian De Coninck heeft een meeslepende en beschrijvende schrijfstijl, waarbij vooral de moorden zeer expliciet zijn. Een minpunt is het voortdurende wisselende gebruik van voor- en achternamen. Zeker in het begin werkt dit verwarrend en is in dialogen gewoon storend. Het haalt je uit je concentratie. En wanneer je dan merkt dat een hoofdstuk lang een personage plots twee verschillende namen heeft, frons je toch wel even je wenkbrauwen.

Wraak mag zich qua plot bij de betere misdaadverhalen rekenen. Daar zal het feit dat de auteur zelf bij de politie werkte misschien wel in meespelen. Drie sterren.

Eerder verschenen op Boeken-cast