YMCA

Dinsdag, 21 februari, 2023

Geschreven door: Walter Dornstedt
Artikel door: Alek Dabrowski

Een uitstekend debuut

[Recensie] Onlangs verscheen van Walter Dornstedt de roman Ontbranden, verrassend kort na zijn romandebuut YMCA uit 2021. De verhalen spelen in verschillende werelden. Guus Mahler, de antiheld uit Ontbranden, vertoeft drie dagen in Spijkenisse en is vooral alleen met zijn gedachten. Clemens Oswald, de hoofdpersoon uit YMCA, beweegt zich in de wereld van het grote geld en ontmoet voortdurend zakenpartners. Hij kent de weg in Las Vegas en in Californië en komt slechts naar Nederland om zijn zoon te ontmoeten, maar niet al te vaak.

Zakenman
Toch vertonen de twee personages sterke gelijkenis. Guus is ook zakenman in Californië en is net zo patserig als Clemens. Het zijn ook tragische mannen, al wat op leeftijd en niet helemaal geslaagd in het leven. Clemens was in het verleden erg succesvol met bedrijven in de ICT-sector waarmee hij voornamelijk lucht verkocht. Het feesten, drinken en logeren in dure hotels waren vaste onderdelen van zijn zakenleven. Aan het begin van het verhaal heeft hij een plan om terug te keren op het hoogste niveau. Een onderdeel van dit plan is het ontwikkelen van de app YMCA: You Must Choose… Always!

Clemens is in Las Vegas en moet onderhandelen met een Chinese tycoon. Tot zijn eigen verbazing krijgt hij snel de toezegging voor een fikse investering. Als lezer was ik ook verbaasd. Clemens is vergeetachtig, vadsig en het hele plan stelt weinig voor. Later blijkt hij ook weer niet zo snel het geld te kunnen binnenharken. Hij krijgt een opdracht om een transactie met bitcoins uit te voeren. Na allerlei verhalen over luxeleven en herinneren aan successen uit het verleden krijgt de roman hier een spannend element. Je weet niet of hij op de proef wordt gesteld of voor de gek wordt gehouden door de Chinese zakenman. Clemens denkt dat hij de man te slim af kan zijn, maar zijn hele wezen straalt mislukking uit. Hij is een personages zonder veel zelfkennis. Als hij in de spiegel van zijn huurauto zijn bloeddoorlopen ogen ziet, zegt hij tegen zichzelf: ”zou het werkelijk mogelijk zijn dat alles toch weer helemaal goed komt?” Dit geeft aardig weer in welke staat hij zich aldoor bevindt.

Luxe artikelen
Dornstedt bouwt de spanning zorgvuldig op, met de nodige onderbrekingen, waarin Clemens terugblikt op zijn eerdere zakenleven, zijn partners, vrienden en ex-vrienden. Je krijgt een goed beeld van de persoon Clemens. Hij heeft een zoon, maar de relatie met de moeder was voor de geboorte van het kind al verbroken. Zijn zoon Marnix is het tegendeel van hem: bescheiden, milieubewust en arm. Toch delen ze eenzelfde naïeve overmoed. Clemens betrekt zijn zoon zonder dat deze het beseft in zijn dubieuze plannen. Je ziet aankomen dat dit niet goed kan aflopen. De opbouw van de roman is goed, maar sommige sprongen in het verhaal waren voor dit thrillerachtige verhaal wat willekeurig. Dornstedt beschrijft daarbij vaak uitvoerig details als dure automerken, luxe kleding of de vele uitgebreide maaltijden. Het is iets wat meer Nederlandse schrijvers doen in navolging van Bret Easton Ellis. Het past goed in het verhaal, maar het had van mij wat minder gemogen. Los van deze kritische noten is YMCA een uitstekend debuut. Overigens speelt Clemens een kleine rol in de tweede roman van Walter Dornstedt.

Eerder verschenen op Uitgelezen Boeken