Zeg maar Joe

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Martin van Es, Andrew Crofts
Artikel door: Sanne de Jong

Een fascinerend verhaal met een prachtige boodschap

[Recensie] In Zeg maar Joe hebben ondernemer Martin van Es en ghostwriter Andrew Crofts samen een apart verhaal geschreven, waarin opmerkelijke gebeurtenissen plaatsvinden. Met dit boek willen Van Es en Crofts een denkproces in werking zetten. Het is dan ook de eerste aanzet tot The Joe Project, waarbij wereldleiders worden uitgedaagd om de eerste belangrijke stappen te zetten naar een plan voor een betere toekomst.

De auteurs beschrijven in 339 bladzijden het verhaal van Joe en wat deze Joe op de wereld teweeg brengt. Joe beweert een moderne Jezus te zijn, die gaat proberen om de wereldleiders, geestelijk leiders en de meest innovatie denkers op één lijn te krijgen zodat de problemen van de mensheid kunnen worden opgelost. Het boek is in 55 vrij korte hoofdstukken geschreven, waardoor het boek vlot doorleest. In deze hoofdstukken komen verschillende perspectieven aan bod, waaronder de wereldleiders. Wat ik zo bijzonder vond was dat de kenmerken van de bekende personages duidelijk terug te herkennen waren, zonder dat er vertelt werd welke personages dit precies waren. Dit schept duidelijkheid en maakt tegelijk ruimte voor eigen interpretatie mogelijk.

De start van het boek, waarbij de wereld in duisternis gehuld werd, vond ik heel sterk en zorgde meteen voor een groot moment aan spanning. Daarna neemt de spanning wat af, ondanks dat ik door bepaalde perspectieven wel benieuwd was hoe het verhaal ging aflopen. Soms lijkt dit boek wat te simplistisch geschreven te zijn. Aan het begin van het verhaal had ik hoge verwachtingen door de spanning en de onverwachte gebeurtenissen. Dit miste ik in de rest van het verhaal. De verassende elementen ontbraken en er was weinig complexiteit. Desondanks draagt dit verhaal een zeer belangrijke boodschap met zich mee: er moet gewerkt worden aan de toekomst, waarbij drastische veranderingen noodzakelijk zijn. In deze tijd is deze roman zeer actueel en zou daarom veel aandacht moeten krijgen.

Eerder verschenen op Hebban