Zeven manieren om in slaap te vallen

Zaterdag, 27 juli, 2019

Geschreven door: Marieke Nelissen
Artikel door: Katelijne van Alem

Zeven is een mooi getal! Ik zal ze allemaal even noemen, misschien kende je ze al

De auteur

[Recensie] Theo Olthuis is dichter en dramaturg. Als kind had hij al vaak grote moeite om in slaap te komen, wat hem uiteindelijk inspireerde dit boek te maken. Hij werd geboren in Amsterdam, waar hij tot 1998 woonde. Theo verhuisde daarna naar Bergen. Naast boeken, schreef hij ook liedjes en scènes voor televisie. Vanaf 2014 schrijft hij daarnaast ook aforismen in bulletin Kunstenaarscentrum Bergen en in Max Magazine.

De illustrator

Marieke Nelissen tekende als kind al graag. Allerlei regenbogen en fantasiedieren vulden haar schriften. Ze heeft als kok gewerkt en vervolgens als grafisch ontwerper voor een klein bedrijf. Nu werkt ze voor zichzelf als kinderboekenillustratrice. Ze experimenteert graag met allerlei soorten materialen.

Verhaal

Dit prentenboek gaat over een jongetje dat liggend tussen zijn 7 knuffels gaat slapen. Er worden 7 manieren genoemd om in slaap te vallen en lekker te gaan dromen. Bijvoorbeeld op je buik, op je rug, achterstevoren. Maar steeds als hij in bed ligt tussen al zijn lievelingsknuffels, is er weer een wonderlijke verrassing! Lig je heerlijk opgerold onder een boom, blijkt een vogel een poepje te doen op je gezicht. Of je hangt heerlijk in een tak, waarna je door een grote aap weggeplukt wordt. De 7 knuffels hebben steeds een rol in deze situaties.

Slapen

Een uitermate geschikt onderwerp om het over te hebben is natuurlijk slapen. In wat voor een bedje slaap jij, kun je goed slapen? En liggen er knuffels bij jou in bed? Wat doe je nog voordat je gaat slapen? Bijvoorbeeld tandenpoetsen en een verhaaltje lezen, rituelen kunnen nagespeeld en besproken worden.

Vormgeving

Een heerlijk boek om je in te verliezen. De paginagrote illustraties laten je wegdromen. Ze zijn tot in detail goed uitgewerkt, het kleurgebruik is rustig en subtiel. De illustraties zijn in waterverf en zeer sfeervol. In de illustraties beleef je de tekst mee, erg prettig voor het jonge kind. De tekst is ritmisch en gevuld met rijm. De getallen zijn weergegeven als cijfers, waardoor je kind ook kan tellen in dit boek.