Zielen

Zaterdag, 13 april, 2019

Geschreven door: Stephenie Meyer
Artikel door: Sanne Wortman

Ondergewaardeerd alien-verhaal

[Recensie] Wandelaar is een Ziel afkomstig van een verre planeet. Om te overleven heeft ze een ander lichaam nodig en daarom wordt zij in het lichaam van Melanie geplaatst, een van de laatste mensen die nog niet door Zielen was overgenomen. Melanie blijkt echter niet zo makkelijk over te nemen als de meeste andere wezens, en haar stem blijft aanwezig in het hoofd van Wandelaar. Het is het begin van een strijd tussen het meisje en de Ziel, waarbij Melanie de mensen van wie ze houdt wil beschermen en tegelijkertijd terug wil zien, en Wandelaar controle wil, maar ontdekt hoe moeilijk het menszijn eigenlijk is.

Zielen is echt een dik boek waarin dan ook veel gebeurt. Zonder al te veel te verklappen kan ik wel zeggen dat er flink wat gecompliceerde liefde in het boek zit en ook een aantal goeie wendingen. Hier moet je wel even de tijd voor gaan nemen, want vlot is het verhaal over het algemeen niet. Naast dat de personages en gebeurtenissen met veel details tot leven worden gewekt, wordt er ook flink de tijd genomen om andere aspecten dan de verhaallijn te verkennen. Het psychologische aspect bijvoorbeeld. Omdat Wandelaar een Ziel is en geen gewoon mens, kijkt ze met een heel andere blik naar de mensheid. Zielen zijn hele goede, lieve wezens en de menselijke agressie vindt Wandelaar dan ook totaal onbegrijpelijk. Daarnaast zijn er de heftige emoties, levendige herinneringen en ingewikkelde relaties die Wandelaar vaak van haar stuk brengen.

Degenen die hoopten op een nieuw Twilight-boek van Stephenie Meyer zullen met Zielen teleurgesteld worden. Voor alle anderen ligt er een heel mooi, uniek science fiction verhaal klaar dat hen zeker nog lang bij zal blijven.