Zin in je pensioen

Dinsdag, 26 april, 2022

Geschreven door: Maaike Boomstra
Artikel door: Jolanda Rovers

Nieuwe fase, nieuwe plannen

[Recensie] Maaike Boomstra laat je, naar eigen zeggen, opgeruimd van start gaan in je pensioentijd. Een nieuwe fase vraagt om nieuwe plannen. Boomstra coacht mensen die hun loopbaan, veelal in het onderwijs, afsluiten en met pensioen gaan. Al of niet vrijwillig of voortijdig. Haar boek Zin in je pensioen is opgedeeld in drie delen, met in totaal tien hoofdstukken en een zogenoemde uitgeleide met bijlagen en bronnen.

Boomstra heeft een gemêleerde loopbaan achter de rug. Van activiteiten- en woonbegeleidster in de gezondheidszorg, naar dramadocent in het onderwijs en trainer voor docenten, tot een opleiding Theater & Educatie en opleidingen voor Haptonomie. Boomstra heeft haar eigen coachbedrijf De Boomstraat. Die diversiteit komt stevig terug in dit boek.

Vele werkvormen en opdrachten
Het hele boek is gelardeerd met het verkrijgen van inzichten, het maken van opdrachten, het uitwerken van A4’tjes en het vullen van een schatkist. Bijna zoveel dat je daar je hele pensioentijd mee bezig kunt zijn. Om een idee te krijgen: je gaat knooppunten verzamelen, biografische lijnen tekenen, je sociale netwerken in kaart brengen, een cirkel van affectiviteit maken, nieuwe dimensies verkennen en je eigen ikken benoemen. Het is veel. Heel veel. Dat heeft voor- en nadelen.

Om met een nadeel te beginnen: het aantal opdrachten kan als een tsunami overkomen. Veel werk, veel verschillende termen. En het hoofdstuk over de dood, ja ook die komt voorbij, is wellicht conflicterend met de titel Zin in je pensioen. Het voordeel daarentegen is, dat er voor elke smaak wel krenten in de pap zitten. Als men de moeite neemt alle aangeboden mogelijkheden door te spitten, dan zit er echt voor iedereen wel iets bij. Boomstra geeft ook de tip om bij het doorbladeren van het boek die zaken op te pakken die in het oog springen. Simpelweg omdat je daar op dit moment blijkbaar mee bezig bent, ontvankelijk voor bent.

De oefeningen vragen je in elk geval om na te denken, naar binnen te kijken en een realiteitscheck te doen. Zo ga je ervaringen en kwaliteiten die naar boven komen aan elkaar koppelen, zodanig dat je eigen ‘grote verhaal’ zichtbaar wordt.

Je evalueert je loopbaan en wat je daarvan wel en niet meeneemt in de pensioentijd, zoals ervaringen, netwerken et cetera. Ook lees je ervaringen van anderen. Mensen die werkelijk geen idee hadden wat ze zouden gaan doen met al die tijd, mensen die wel wisten wat ze niet (meer) wilden en mensen die zich meteen hadden voorgenomen met positivisme en zin deze periode in te stappen. Met een positieve basisstemming kan je de regie pakken over je pensioentijd, zo staat in hoofdstuk 7 te lezen.

Ben je echt de bikkel die alle oefeningen uitvoert, dan word je in hoofdstuk 10 wel rijkelijk beloond. Alles komt daar bij elkaar. Maar niet zonder nóg meer opdrachten. Je wordt uitgenodigd je kernzin te formuleren en je grondwet te schrijven. Tot slot is het aan jou om je pensioenplan te maken. Bij dit alles krijg je veel hulp, tips en toegang tot de digitale versie van de teksten en opdrachten op haar website. In de inleiding vind je daarvoor een wachtwoord.

—