Zo lief als de dood

Woensdag, 9 maart, 2022

Geschreven door: Holly Jackson
Artikel door: Severine Lefebre

Het onthutsende slotdeel!

[Recensie] Pip Fitz-Amobi is als detective intussen al gewend aan het krijgen van online-doodsbedreigingen. Toch laat eentje haar niet los: wie zal je zoeken als jíj diegene bent die verdwijnt? De bedreigingen blijven niet online, de stalker weet waar Pip woont. Op de politie hoeft ze niet te rekenen. Dan vindt Pip een link tussen haar stalker en een seriemoordenaar. Hoewel deze al jaren in de gevangenis zit, vermoedt Pip dat de verkeerde is opgepakt. Een zaak voor Pip om te onderzoeken.

Zo lief als de dood is het spannende laatste deel in de trilogie rond detective Pip. Holly Jackson debuteerde met de young adult Moordgids voor lieve meisjes, dat een wereldwijde bestseller werd. Na Lief meisje, kwaad bloed komt er met Zo lief als de dood een einde aan de populaire reeks.

Pip heeft de laatste tijd heel wat meegemaakt. Dit heeft tot gevolg dat ze lijdt aan een posttraumatisch stresssyndroom (PTSS). Dit is zeer realistisch uitgewerkt, vooral in het eerste deel van het boek. Ze is angstig en slaapt hierdoor amper. Om toch wat normaal te functioneren slikt ze pillen. Je ziet hoe ze wanhopig probeert om te gaan met hetgeen haar allemaal is overkomen. En nog overkomt, gezien de bedreigingen die ze ontvangt en de problemen rond Max. Holly Jackson heeft hier goed op ingespeeld.

Het verhaal begint vrij rustig en focust zich op Pip en de problemen die ze heeft. Maar hoe moeilijk ze het ook heeft, de detective in haar komt ook nu terug naar boven. Ze kan ook niet anders, want de politie wil haar niet helpen, dus moet ze zelf op zoek gaan naar haar stalker. Deze verhaallijn neemt ons mee doorheen een bikkelharde zoektocht en strijd, die het uiterste vergt van Pip.

Vanuit een kalme start wordt de spanning geleidelijk aan opgedreven, en hoe verder in het verhaal hoe hoger de spanning. Tot deze na twee derde uitmondt in een heuse climax. Die valt samen met een grote plotwending, en komt totaal onverwachts waardoor je als lezer compleet overdonderd wordt. Het is vooral heftig omdat het de stijl van de trilogie verandert. Het roept veel vragen en gemengde gevoelens op bij de lezer. De daaropvolgende gebeurtenissen maken het geheel ook nog eens onrealistisch.

Centraal in het boek staat het personage van Pip. Door de PTSS is haar gedrag veranderd tegenover vroeger. De gebeurtenissen hebben haar getekend voor het leven, haar vrolijkheid en jeugdige onschuld is ze daarbij verloren. Dit komt oprecht en geloofwaardig over. Toch gaat ze uiteindelijk een grens over waardoor ze niet meer terug kan. Op dat moment zie je een versie van Pip die je liever niet zag. Ravi, haar vriend, maakt het verhaal luchtiger door zijn grapjes en sarcastische opmerkingen. Hij steunt en helpt haar ook steeds.

Holly Jackson heeft een meeslepende en duidelijke schrijfstijl, en heeft als hoofddoelgroep young adults. Met thema’s als o.a. PTSS, angst en verslaving komt Zo lief als de dood harder binnen dan de vorige twee boeken. De lay-out is wel terug fijn met een duidelijke aanduiding waar een hoofdstuk begint. Daarnaast vind je documenten, audio-uittreksels, e-mails, foto’s… in het boek, wat fijn is. Het voegt een extra dimensie toe aan de verhaallijn.

Zo lief als de dood laat op een duidelijke manier zien wat PTSS is. Hoe Pip ermee omgaat is uiteraard niet oké, en dat is te zien aan het verloop van de verhaallijn in het tweede deel. Hier en daar een iets andere uitwerking zou al een groot verschil maken. En meer ruimte creëren voor het speuren en oplossen van een moordmysterie, wat net de sterkte van deze ya-reeks is. Drie sterren.

De vijf die blijven

Zo lief als de dood

Zo lief als de dood