BACK-UP Zo wijd de wereld strekt

Maandag, 20 januari, 2020

Geschreven door: Holtes & Sietsma
Artikel door: Liliën LP

Een vermakelijke politieke thriller

[Recensie] De dikke pil omdraaiend wil ik de achterflap lezen. Tot mijn grote verbazing staat er geen samenvatting om mijn interesse op te wekken, maar een teaser zonder ook maar iets prijs te geven van de inhoud. Het boek zou vol zitten met ‘actie, humor, misdaad, wereldwijde intrige, romantiek en de nodige spanning met verrassende wendingen’. Er worden hoge verwachtingen geschept, maar worden die ook waargemaakt?

De werkwijze van Holtes & Sietsma respecterend, volgt hier geen samenvatting van het boek, slechts mijn eigen bevindingen en gedachten over <Back-up>. Ik begon geheel blanco aan het boek. Al bij de eerste paar pagina’s was ik in verwarring. Was de oude heer op het bankje belangrijk? Moest ik onthouden wie hij was en wat zijn achtergrondgeschiedenis was? Kwam hij later nog in het verhaal voor? Ik kreeg het gevoel in een escaperoom te zitten. Ik moest aan de hand van het verhaal er zelf uit zien te komen.

Op zich leest vooral de eerste helft van het boek vlot weg vanwege de actie, maar door de vele personen en verschillende ‘vertellers’ stagneert het tempo. Het is verwarrend wie ook alweer wie was en wat zijn/haar rol in het verhaal is. Dat is een hinderlijke minpunt. Vaak leggen de auteurs heel droog en technisch bepaalde zaken uit en dat voegt m.i. niets aan het boek toe. Integendeel: het teveel aan afkortingen, te lange zinnen en onnodige situaties en verhaallijnen irriteerden mij en leidden af van het kernverhaal. Halverwege het boek verloor ik een deel van mijn interesse en enthousiasme. De vaart was uit het verhaal door alweer een nieuw iemand en een bij-verhaal. Gelukkig kwam dat weer goed bij de ontknopingsscènes.

Was het dan een en al kommer en kwel? Nee, zeker niet. Holtes & Sietsma hebben een vermakelijke politieke thriller geschreven. Ik zie het boek wel verfilmd worden met een internationale cast. Ik kijk dan ook uit naar het tweede boek in deze serie. Misschien moet ik het boek wel net als een pompelmoes het eerst van zijn schil en daarna velletje ontdoen om tot het werkelijke verhaal te komen. Het boek maakt niet alle verwachtingen waar en elementen zoals humor, misdaad en romantiek waren ingrediënten teveel.

Ik vraag me wel af of het slimme marketing is om het boek geen relevante achterflap tekst te geven. Na lang nadenken geef ik <Back-up> 3 van de 5 sterren. Had het kernverhaal niet zoveel overgewicht, dan was het aantal sterren toch meer geweest.