Zoek me tussen de sterren

Zaterdag, 22 februari, 2020

Geschreven door: Francesca Zappia
Artikel door: Sanne Wortman

De eenzame moeder van een fandom

[Recensie] Op school is Eliza Mirk een buitenbeentje. Online is ze Lady Astronomia, maker van de immens populaire strip Monsterzee. Ze houdt haar werelden strikt gescheiden, en dat werkt prima. Totdat ze bevriend raakt met Wallace, die nieuw is op school en Monsterzee-fanfiction schrijft.

Eliza is een heel fijn personage. Ze heeft een paar duidelijke eigenschappen waar ze aan te herkennen is, zonder dat het er te dik bovenop ligt. Haar liefde voor Monsterzee, haar haat voor school en moeilijke houding naar haar ouders toe, bijvoorbeeld. Het is daarmee een compleet personage, en dat geldt ook voor de anderen. Iedereen die je tegenkomt heeft een paar eigenschappen waaraan je hem/haar snel kunt herkennen en typisch zijn voor het karakter. De manier waarop die eigenschappen beschreven worden, zit heel natuurlijk in het verhaal gewerkt. Zie hier bijvoorbeeld de introductie van een lerares:

“‘Eliza, jou heb ik even nodig.’ Mevrouw Grier heeft de nare gewoonte om de eerste de beste persoon die komt binnenlopen aan te klampen, en vandaag ben ik de ongelukkige leerling die in haar gretige leraressenklauwen valt. Ze kijkt me glunderend aan, het toonbeeld van vrolijkheid met haar optimistische gele zomerjurk en haar banaanvormige oorbellen.’

Dit is slechts een bij-karakter maar wel gelijk duidelijk. Dankzij de schrijfstijl lees je jezelf heel gemakkelijk het leven van Eliza in. Het gaat niet geforceerd, maar voelt heel logisch aan. Eliza is misschien anders dan jij als lezer bent, maar alsnog kun je je inleven in haar.

Er is een afwisseling tussen gewone tekst, stukjes uitleg en tekeningen van Monsterzee, en online berichten in de vorm van forum-posts, -accounts of chats. Deze digitale wereld voelt heel realistisch aan. Je merkt duidelijk dat dit de plek is waar Eliza zich thuis voelt. Binnen haar gezin daarentegen voelt ze zich helemaal niet op haar gemak. Haar ouders en broertjes zijn mega sportief en vooral haar ouders snappen niks van haar digitale leven – laat staan van Monsterzee. Je merkt goed hoe onhandig dat is! En ook al maakt niet iedere lezer een laaiend populaire online comic, iedereen voelt zich wel eens onbegrepen.

Het is fascinerend hoe erg Eliza in Monsterzee opgezogen wordt. Iedereen die wel eens fan is geweest van iets, kan dit gevoel begrijpen. Dat gevoel dat iets zo fantastisch is, zo allesomvattend dat het je hele wereld beheerst. En dat je dat dan ook nog zelf aan het maken bent!

Met alleen de goede schrijfstijl, de interessante hoofdpersoon en de situatie waarin zij volledig toegewijd is aan haar superfascinerende online strip, zou dit al een goed boek geweest zijn.

Maar er is nog meer. Er is namelijk ook Wallace. Zijn backstory, zijn karakter, en wat hij allemaal teweeg brengt in Eliza voegen nog eens zoveel toe! Het is echt heel goed uitgewerkt. Het verhaal is soms onvoorspelbaar doordat het afwijkt van het ‘gebruikelijke’. Daarnaast heeft dit boek een van de meest overtuigende weergaven van depressie die ik ooit heb gelezen. Dat er überhaupt over zo’n onderwerp geschreven wordt, zonder dat het boek te zwaar wordt, is echt knap.

Al die fijne personages, emoties, de fandoms, liefde, vriendschap, het online leven, en vooral  Monsterzee, waren zo goed uitgewerkt! Ik zou deze online strip heel graag lezen. Wat erover beschreven en getekend wordt, klinkt zo cool. En Wallace en Eliza samen. Het wordt zo fijn verteld. Ik kan eigenlijk geen puntjes bedenken die me tegenvielen aan dit boek. Het maakt emoties los en neemt je mee in een ongebruikelijk maar heel mooi verhaal.

Uiteindelijk is het heel simpel: Zoek me tussen de sterren is een van mijn nieuwe favorieten.