Zoekboek Rik en de seizoenen

Zaterdag, 22 februari, 2020

Geschreven door: Liesbet Slegers
Artikel door: Katelijne van Alem

“Op de schommel zwiert Rik heen en weer”

De auteur en illustrator

[Recensie] Liesbet Slegers is illustrator, grafisch vormgever en auteur. Ze is geboren in 1975. Liesbet heeft Toegepaste Grafiek Illustratie gestudeerd in Antwerpen. Haar tekenstijl bestaat uit felle kleuren en ruwe, zwarte contourlijnen. Dit spreekt jonge kinderen zeker aan. Ze maakt boeken voor baby’s, peuters en kleuters. Erg bekend zijn haar karakters Karel en Kaatje, Karel is ontstaan in 1999.

Verhaal

Rik en de seizoenen bundelt de vier zoekboeken Rik en de lente, Rik en de zomer, Rik en de herfst en Rik en de winter. Met meer dan veertig zoekplaten vol herkenbare situaties en vrolijke kleuren staat dit boek garant voor uren zoekplezier!
Vind jij Riks zonnebril, de tulpen en de paasbloemen, de pompoenen in de klas en de egel die zijn winterslaap doet? Ook Sam de poes is er weer bij! Ze heeft zich verstopt op élke zoekplaat. Vind je haar terug?

Seizoenen

In dit boek kun je van alles opzoeken per seizoen. Herken je het? Wat is jouw lievelingsseizoen? Misschien kun je in de lente ook wel een moestuin beginnen zoals Rik of ga je in de zomer zwemmen in de zee. Een geweldig boek om de seizoenen samen te beleven.

Activiteiten

Bij het doorkijken van dit boek kom je op allerlei activiteiten. Het is leuk om van alle pagina’s een spelletje te maken en de opdrachtjes onderin uit te voeren. Misschien kun je zelf ook wel zoekplaten maken? Ook kun je ideeën opdoen voor activiteitjes en samen leren wat je per seizoen kunt doen. In de herfst is het bijvoorbeeld leuk om in het bos blaadjes en nootjes te verzamelen, maar als je thuis komt, is het slim om goed op te letten! De hond van Rik is namelijk meegegaan en zit helemaal onder de modder! Nu staat het huis vol modderpootjes! Hoe zou je dit kunnen oplossen?

Vormgeving

Wat een ontzettend prettig boek. Het boek is mooi stevig en een verzameling van de vier prentenboeken met zoekplaten rond Rik. Deze zijn eerder verschenen als ‘Rik en de lente’, ‘Rik en de zomer’, ‘Rik en de herfst’ en ‘Rik en de winter’. De zoekplaten zijn erg vrolijk en staan omringd met een aantal vragen die je in de plaat kunt opzoeken. OP alle pagina’s heeft Sam de Poes zich verstopt, dus die kun je altijd zoeken. Er staan steeds vijf zoek-, tel-, kijk- of redeneeropdrachtjes, deze zijn prima op niveau van een peuter/kleuter. De oplossingen kun je achterin het boek vinden. Een erg fijn boek om thuis met je kind te lezen of in een groep met peuters en kleuters. De seizoenen komen hier uitgebreid in terug, een feest om in te kijken.

Mijn huisje

De paashaas en de kuikentjes. Een dik boek over Pasen

Zoekboek Rik en de seizoenen