Zaterdag, 19 mei, 2018

Geschreven door: Klaartje Scheer
Artikel door: Katelijne van Alem

Ze golven boven meren. Ze botsen tegen bergen

Een recensie van Zoemtrompet, geschreven door Klaartje Scheer.

De auteur en illustrator

Klaartje Scheer heeft een eigen atelier in Breda. Ze studeerde aan de academie voor Grafische Kunsten en werkt als freelance docent en inspirator op verschillende locaties. Ze combineert kunstvakonderwijs met muziek.

Achterflaptekst

Binnen. Buiten. Overal kabaal. Het meisje ontvlucht de drukte tot ze voorbij de zwaaibomen en de kale heuvels is. Dan vindt ze een zoemtrompet… Een eenvoudig verhaal vol poëzie, over het scheppen van een eigen wereld en over de magie van muziek, met prenten die zo mooi zijn, dat je het boek liefst opengeklapt op de schouw zet. Voor iedereen vanaf 4 jaar.

Verhaal

Het meisje hoort overal lawaai om zich heen en kan hier niet goed tegen. Ze vlucht hiervoor en vindt op een gegeven moment een zoemtrompet. Ze blaast hier heel hard op, maar door er juist zacht op te blazen komen er mooie geluiden uit voort. Op een gegeven moment wordt er een droomdier wakker en gaan ze samen mee in de echo van de geluiden. Totdat ze diep inademen en alleen nog maar hoeven te luisteren.

Vormgeving

Zoemtrompet bestaat uit allerlei prenten in zwart en rood. Aan de linkerkant van de pagina staat tekst met wat kleine figuurtjes, aan de rechterkant een grote prent met een klein beetje tekst. De vormgeving is ergens strak, maar toch zachtaardig. Ik denk dat het eerder kinderen vanaf een jaar of zeven aan zal spreken, als kinderen van vier jaar. Het verhaal is daar toch wat te abstract voor. Persoonlijk spreken me de illustraties wat minder aan, ik vind ze te abstract en daardoor wat afstandelijk overkomen. De pagina’s zijn wel overzichtelijk en goed opgebouwd, wat het voor kinderen prettig zal maken dit verhaal voorgelezen te krijgen of zelf te lezen.

Thema’s

Het boek leent zich voor allerlei thema’s, wat ik een sterk aspect vind. Enkele voorbeelden: het gehele boek bestaat uit poëtische zinnen, dit zou je met kinderen in de klas kunnen bespreken; wat is poëzie (eventueel meerdere gedichtjes voorlezen). De kinderen kunnen vervolgens zelf gedichtjes maken en deze al dan niet voorlezen. Daarnaast gaat het boek indirect over dromen en kunnen kinderen elkaar of hun voorlezers hun droom vertellen, of misschien wel tekenen. Ook zou je gesprekken kunnen voeren over alle geluiden die je om je heen hoort, wat is herrie en wat vind je fijne geluiden.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles