Zomerburen

Zaterdag, 7 november, 2020

Geschreven door: Rianne Robben
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Opgroeien in Drenthe

[Recensie] Zomerburen is een boek over diversiteit, twijfels en een hoop liefde voor het plattelandsleven. Rianne Robben heeft een mooie combinatie gemaakt van onderwerpen die jongeren kunnen aanspreken, terwijl ze laat zien hoe mooi Drenthe wel niet is. Dit boek is vrij dun, waardoor je er met gemak doorheen leest. Rianne heeft hele aansprekende personages gemaakt, je zou zo een goede vriend(in) van Olivia willen zijn. Ik heb moeten lachen, heb me naar gevoeld door de gebeurtenissen die Olivia soms meemaakt en daarnaast heb ik ook veel geleerd. Rianne Robben weet namelijk veel over de LHBTQIAP+ community, waar veel over wordt verteld. Olivia’s oude vriendin Ilse is lesbisch, en heeft ook een hoop vrienden die in deze community zitten. Olivia weet hier zelf weinig vanaf, waardoor je als lezer wordt onderwezen over alle verschillende seksualiteiten en genders, maar je merkt ook goed de kleine details die erbij komen kijken. Dit boek geeft aan dat heteroseksualiteit als het normale wordt gezien, en dat je best mag twijfelen aan je eigen seksualiteit. Ik wou dat dit boek uit was gekomen toen ik nog op de middelbare school zat, want toen had mijn klas haast geen begrip voor mensen die niet hetero zijn. Het kan echt de ogen openen voor vele jongeren, waardoor dit boek ontzettend waardevol is.

Naast het ontdekken van je eigen identiteit en het belichten van twijfels die je kan hebben als puber (wat heel normaal is, want hoe lastig is het om op jonge leeftijd te bepalen wie je bent en wat je voor de rest van je leven wilt doen?), merk je ook goed het leven in Drenthe. Ik moest al snel denken aan de zomervakanties waarin ik met mijn familie naar onder andere Drenthe ging, het is een heel ander wereldje dan de Randstad. Ik vond het zo leuk om het dialect van Drenthe te ontdekken, de setting is zo pakkend en ik kon alles goed voor me zien. Ik zie al helemaal voor me dat als dit boek vertaald wordt, buitenlanders massaal naar Drenthe komen op vakantie om de setting van Zomerburen in het echt te zien! Het taalgebruik is heel toegankelijk, waardoor zowel lezers als het noorden, mensen uit de Randstad en zelfs mensen uit Vlaanderen dit boek zonder problemen kunnen lezen.

Een minpunt aan al deze informatie over diversiteit en Drenthe? Soms had ik het gevoel dat het een enorme infodump was. In haast elk hoofdstuk leer je wel wat over bijvoorbeeld seksualiteit of woorden die worden gesproken in Drenthe. Dit is wel essentieel voor het verhaal en ik begrijp dat de logica achter al deze informatie, maar soms werd het iets te veel. Als het verhaal iets langer zou zijn waarbij de extra stukken zich niet zo zouden focussen op het opsommen van feiten, zou het verhaal iets soepeler lopen op het gebied van de informatie die op je af komt. Afgezien daarvan heb ik erg genoten van Zomerburen, dit is echt een boek dat de jongeren van Nederland en Vlaanderen nodig hebben! Dit boek is een pleidooi voor de schoonheid van Drenthe, het normaliseren van twijfels die jongeren kunnen hebben en verdere acceptatie voor de LHBTQIAP+ community, omdat iedereen zich fijn zou moeten voelen bij welke seksualiteit je ook hebt.

Eerder verschenen op NerdyGeekyFanboy

Het Weer Magazine

Zomerburen