Zuidenwind

Donderdag, 29 augustus, 2019

Geschreven door: Suzanne Vermeer
Artikel door: Silke Wimme

Een spannende zomerthriller

[Recensie] 1988, Nicole, Marjolein, Tom, Mike en Peter-Jan zijn afgestudeerd en samen op vakantie in Benidorm. De klasgenoten willen hun eindexamens vieren en zetten samen de bloemetjes buiten. Tot er één van hen plots verdwijnt.

Nu, dertig jaar later gaat Nicole met haar dochter Iris op vakantie in Bergen aan Zee. Hier ontmoeten ze de succesvolle ondernemer Patrick die zijn eigen ICT-bedrijf heeft. Iris heeft al snel een oogje op Patrick die haar nogal zeer verwarrende signalen stuurt. Heeft hij nou ook interesse in haar of helemaal niet? Maar dan gebeurt het onverwachte en worden ze terug naar het verleden gekatapulteerd. Wat er destijds in Benidorm gebeurde blijkt niet zonder gevolgen zelfs niet voor Iris en Patrick.

Zuidenwind is een dun boekje die je lekker relaxed op het strand of zelfs onderweg kan uitlezen. Je hebt het boekje zo uit en het bevat alle Suzanne Vermeer kenmerken: een zomerse bestemming (Benidorm), een romance en natuurlijk de nodige spanning.

Het verhaal is vlot en eenvoudig geschreven. Doordat het een dun boekje is vlieg je er doorheen. Het verhaal gaat razend snel, zonder al te veel uit te breiden in nodeloze details. Hierdoor is Zuidenwind af en toe wel voorspelbaar, maar het is zeker niet storend. De hoofdpersonages blijven geen vage personages maar zijn goed uitgewerkt. De manier waarop Nicole open bloeit wordt op een realistisch en boeiende manier omschreven.

Ons Amsterdam

In de voorgaande boeken van Suzanne Vermeer komen er meestal ook sociale thema’s aan bod, en dit miste ik hier toch. Zo komt het rouwproces van Nicole en Iris oppervlakkig aan bod en had ik hier toch een wat diepere uitwerking verwacht.

De uiteindelijke plot leek mij eigenlijk ook nogal ver gezocht en onrealistisch, het was voor mij doorspekt met teveel toevalligheden. En toen ik het boekje uit had, had ik zoiets van ‘is dit het nu?’ Het verhaal leek me wel heel kort, eerder een lang opstel of een essay in plaats van een roman. Misschien is het wel net iets te dun om het als een apart boek te zien en had het misschien beter in een verhalenbundel gepast.

Het geheel heeft bij mij geen wow gevoel nagelaten, maar uiteindelijk was het ook niet slecht. Het is wat het beloofd te zijn, een spannend zomerthriller. Door het formaat kan je het ook makkelijk overal mee naartoe nemen en op het strand of onderweg in het vliegtuig of in de wagen lezen. Ik scoor het een 3.5 sterren en kijk al uit naar de winterthriller van Suzanne.