Zwarte golven

Zaterdag, 3 augustus, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Inge Brunekreef-Harbers

Beeldend, maar weinig spanning

Eric Wewerinke is een Nederlandse auteur en marketeer. Tijdens zijn studie Bedrijfskunde heeft hij een tussenjaar genomen om te kunnen reizen naar India. Vlak na deze reis vond de zeiltocht plaats waar het boek Zwarte golven op gebaseerd is. Tegenwoordig heeft hij een eigen bedrijf en combineert dit met het schrijversvak.

[Recensie] Op de cover staat Een waargebeurde thriller, wat me meteen heel erg nieuwsgierig maakte, ook omdat dit een debuut is. Altijd leuk om nieuwe auteurs te leren kennen. Zwarte golven gaat over Tim die net een reis achter de rug heeft. Hier heeft hij reisgenote Julia leren kennen. Ze houden contact en wanneer Julia hem vertelt dat ze mee gaat op een zeiljacht naar Corfu, is Tim meteen jaloers.

Grote verhalen die niet kloppen

Wanneer ook hij meegevraagd wordt, kan hij zijn geluk niet, ook al heeft hij geen enkele zeilervaring. Dit is volgens Robert, de schipper en een rijk man, totaal geen probleem. Robert zal het hem allemaal wel leren als ze aan de reis begonnen zijn. Al snel heeft Tim door dat Robert niet de persoon is die hij zegt dat hij is. Hij vertelt grote verhalen die later blijken niet te kloppen. Tim krijgt hier een raar gevoel bij. Hoe gaat de reis verlopen?

Personages niet uitgediept

Het verhaal is vlot geschreven en leest prettig weg. Je merkt al snel dat de auteur ervaring heeft en deze reis zelf heeft meegemaakt. De personages zijn echter niet heel erg sterk uitgediept, wat ik jammer vind. Ik had graag meer gelezen over de personage van Robert. Tim is vooral een hele naïeve jongen en van Julia kan ik niet echt hoogte krijgen.

Ons Amsterdam

Prachtig uitgewerkte omgeving

De omgeving daarentegen wordt wel heel mooi uitgewerkt, net als de plaatsen die het trio aan doet. Je vaart in gedachten echt met ze mee. Ook de dieren in de zee worden prachtig omschreven.

Spanning is ver weg

Door de mooie omschrijvingen mis ik toch wel het echte thrillergehalte. Er gebeurt genoeg, maar niet om op het puntje van mijn stoel te gaan zitten. Ik miste te veel de spanning en de echte angst bij Tim en Julia.  Ook naar het einde van het verhaal gebeurt er weinig. Je voelt dat er wat staat te gebeuren, maar de echte climax blijft uit. Een gemiste kans.

Al met al een fijne leeservaring en ook ben ik benieuwd naar meer werk van Wewerinke. Zwarte golven is een mooi waargebeurd verhaal maar zeker geen thriller. Ik geef het 3,5 ster.