Zwarte zeilen

Zaterdag, 11 februari, 2023

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Wilma Hartman

Aangrijpende psychologische thriller die een cliffhanger mist

[Recensie] Zwarte zeilen speelt zich af in de maand juli in het snikhete Zweden. Ieder hoofdstuk begint een lege bladzijde met alleen daarop geschreven welke dag het is (dag 1 tot en met 6) en de datum (18 – 23 juli). Je leeste afwisselend de belevenissen van Joanna en Annika. Joanna maakt een zeiltocht langs de kleine eilandjes van de scherenkust voor Stockholm met haar broer Zackarias. Het is jaren na het overlijden van haar ouders en ze varen met de boot van hun vader.

Broer en zus hopen herinneringen op te halen en nader tot elkaar te komen. Annika werkt bij de kustwacht van de scherenkust voor Stockholm. Zwarte zeilen neemt je mee in hun geheimen, trauma’s en mooie herinneringen. De verhalen van Joanna en Annika komen steeds dichter bij elkaar en raken met elkaar verweven. Prettig om steeds stukjes informatie te krijgen om zo de puzzel te leggen waarom die boot daar zo alleen dreef.

Rebecka Edgren Aldén is een Zweedse journalist en schrijfster. In 2009 verscheen haar eerste boek Skriet från kärnfamiljen. Dit is een non-fictieboek over het traditionele gezin en de huidige ontwikkelingen. Daarna legde zij zich toe op het schrijven van thrillers. In 2015 kwam haar eerste thriller uit De achtste doodzonde. Zwarte Zeilen is het eerste deel in een serie over de kustwacht in de scherenkust bij Stockholm.

Koele spanning
De schrijfstijl van Zwarte zeilen is prettig, maar toch zijn er slordigheden die ik toeschrijf aan de vertaling. Sollenkroka bijvoorbeeld is de naam van het dorpje en eilandje in de scherenkust. De vertaling zegt het eiland Sollenkroka ö, maar ö is het Zweedse woord voor eiland. Verder zijn er korte zinnen op die geen echte zinnen zijn: “Hij ziet er zo gezond en sterk uit. Tevreden.”

Pf

Het verhaal mist de uitgebreide beschrijvingen en die speciale koele spanning die de Scandinavische thrillers kenmerken. Ik werd hier aangenaam door verrast. De spanning is volop aanwezig en er is volop actie. Er zijn voldoende plottwists maar op het einde miste die laatste twist die voor de ultieme verrassing zorgt. Hetzelfde geldt voor de cliffhanger die je laat uitkijken naar het volgende deel.

Je kan wel zien dat de auteur grondig research heeft gedaan. Als je op de instagrampagina van Rebecka Edgren Aldén kijkt zie je berichten over haar ervaringen bij de kustwacht. Ook de plaatsen en restaurants bestaan echt. Belangrijk voor het verhaal is het niet, maar het maakt het plaatje wel compleet.

Eerder verschenen op Boeken-cast