Boekbespreking De zomers van Ronya Othmann

Heb je interesse in de geschiedenis van Koerden, Jezidi’s en diaspora? Donderdag 18 april wordt De zomers van Ronya Othmann online besproken.

Over het boek
Hoofdpersoon in dit boek is Leyla, ze is vernoemd naar drie Koerdische vrouwelijke verzetsstrijders. Ze groeit op in Duitsland met een Koerdische vader en Duitse moeder. De titel verwijst naar de zomervakanties die ze doorbrengt bij de familie van haar vader in het Koerdisch dorp in Syrië, dicht bij de grens van Turkije. Ze leert daar: ‘Dat land had twee namen. De ene naam stond op landkaarten, globes en officiële documenten. De andere gebruikten ze in hun familie.’ Die twee maanden in het dorp betekenen veel voor haar. Met de ongedwongen toon van een jong meisje vertelt Leyla over haar grootmoeder die het huishouden runt, de tuin onderhoudt en voor de familie zorgt. Haar grootmoeder is een gelovige jezidi vrouw en wijdt Leyla in in de beginselen van dit geloof.
In het tweede deel gaat Leyla studeren in Leipzig. In Syrie begint de Arabische lente en Leyla’s vader zit dag in dag uit gekluisterd aan de televisie terwijl haar moeder probeert asiel aan te vragen voor de familieleden. Leyla onttrekt zich aanvankelijk aan de politieke gebeurtenissen en wil als ‘gewone’ Duitse student door het leven gaan maar ze krijgt steeds meer te maken met interne strijd. Haar ontwikkeling komt in een stroomversnelling en laat je als lezer niet meer los.
De zomers is het debuut van de Duits-Koerdische schrijfster Ronya Otmann, die ook actief is als journalist en columnist. De Nederlandse vertaling verscheen begin 2024.

Aanmelden kan via marianne@diasporaliteratuur.nl

Informatie