La vita è dolce

Zaterdag, 13 augustus, 2022

Geschreven door: Letitia Clark
Artikel door: Marlies van Bee

Zoetigheden met de Italiaanse keuken als inspiratie

[Recensie] Letitia Clark is terug met een nieuw boek. In 2020 publiceerde zij haar eerste kookboek Bitterzoete honing, de smaken van de Sardinische keuken. De New York Times gaf haar de opmerking “one of the only cookbooks worth buying in lockdown”. Dat belooft veel goeds voor haar tweede boek La vita è dolce, een bakboek dat zich richt op Italiaanse zoetigheden.

Letitia is een geboren Engelse en woont, na veel ervaring te hebben opgedaan in de Londense horeca, sinds 2017 op Sardinië. Aan het begin van de coronapandemie begon zij met het schrijven van La vita è dolce. Het was voor haar de manier om vast te kunnen blijven houden aan datgeen wat haar zowel vreugde als troost bracht: het maken van zoetigheid. Verwacht geen traditioneel Italiaanse bakboek, maar zoals ze zelf schrijft ‘een boek met een ode aan zoete lekkernijen geïnspireerd op de Italiaanse keuken’.

In het boek vind je zeven hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk en elk recept wordt ingeleid met achtergrondinformatie en/of tips over het recept. Ga aan de slag met biscotti (koekjes), zoals kleine perzik-amandelkoekjes met ricottaroom of een crostate (krokante taarten), bijvoorbeeld de chocolade-mascarponetaart met bramen en salie. Cakeachtige taarten worden ook wel torte genoemd. Uiteraard kan een hoofdstuk met gelato niet ontbreken in een boek over Italiaanse zoetigheden. Verder is er nog een hoofdstuk lepeldesserts, met diverse panna cotta’s, en een hoofdstuk gegist en gebakkenHet boek wordt afgesloten met een hoofdstuk cadeautjesEr worden tal van ideeën gegeven om een eetbaar cadeau te maken, zoals chocoladesalami of een typische panforte. Wat geeft er nou meer voldoening om een eigen gemaakt en smakelijk cadeau weg te geven?

Een groot pluspunt is dat elk recept vergezeld gaat van een prachtige foto. Het is wel zo handig om te weten hoe, wat je wilt gaan bakken, eruitziet. Soms zijn de foto’s simplistisch, anderzijds zien we mooi gedekte tafels met allerlei Italiaanse zoetigheden. Met af en toe wat sfeerfoto’s weet het boek direct de juiste toon neer te zetten en doet het mij direct verlangen naar een tripje richting het authentieke Italiaanse leven. Het boek staat vol met smakelijke en originele recepten, variërend van simpel en snel tot uitgebreid en bijzonder. Voor iedere bakliefhebber met interesse in Italiaans geïnspireerde recepten wat wils dus. La vita è dolce is daarmee een mooie aanvulling in de boekenkast.

Het Weer Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

La vita è dolce