55 Alde Fryske Tsjerken

Donderdag, 17 augustus, 2023

Geschreven door: Gerrit Terpstra
Artikel door: Evert van der Veen

Oude Friese kerken verbeeld

[Recensie] De Friese kerken zijn in de loop der jaren in diverse fotoboeken vereeuwigd maar zij zijn in dit boek het uitgangspunt voor een artistieke benadering. Kunstenaar Gerrit Terpstra ging alle 55 kerken van de stichting Alde Fryske Tsjerken langs, maakte er vele foto’s en maakte vervolgens thuis lino’s van deze kerken: een uitsnede in linoleum die vervolgens met speciale inkt wordt afgedrukt op aquarelpapier.

Op de linkerpagina is van iedere kerk een grote afdruk in zwart-wit te zien en op de rechterpagina staan negen tot twaalf kleinere afbeeldingen in verschillende kleuren. De lino heeft een heel eigen sfeer waarin het historische karakter van de kerken en hun landelijke omgeving goed tot hun recht komen. De intrigerende afbeeldingen laten iets aan de verbeelding van de kijker over.

Geen beschrijving
Er is geen historische en culturele beschrijving van de kerken bij de afbeeldingen in dit boek. Die is natuurlijk in tal van andere boeken wel te vinden maar enige begeleidende informatie was misschien toch wel mooi geweest. Dit boek 55 Alde Fryske Tsjerken legt echter de volle nadruk op het beeld en wellicht dat deze beelden van kerken zonder tekst juist wel krachtiger naar voren komen.

Een bijzonder boek voor liefhebbers van oude – Romaanse – kerken die overal in het Friese land zo markant aanwezig zijn. De oorspronkelijk religieuze betekenis van kerken is in onze tijd aan verandering onderhevig maar de cultuur-historische waardering voor deze bouwwerken is er niet minder om geworden en misschien juist wel groter geworden. Dit boek levert daar een eigen bijdrage aan.

Gerrit Terpstra is geboren in Friesland en woont en werkt daar. Hij verzorgde in de loop der jaren tientallen exposities en projecten in vele Friese plaatsen. Zijn dochter werd enkele jaren geleden directeur van de stichting Alde Fryske Tsjerken en zo ontstond het idee om van 55 kerken een lino te maken.