Alias Emma

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Ava Glass
Artikel door: Saskia Imbert

Het waarom is interessanter dan de snelle actie

[Recensie] Zin in een vermakelijk en wervelend verhaal? Dan is Alias Emma van Ava Glass een aanrader. Vanaf de eerste pagina is de spanning voelbaar. Emma Makepeace, undercoveragent, wordt bij haar baas Ripley geroepen voor een ernstige zaak. Er zijn reeds een paar Russische wetenschappers vermoord en nu heeft Michael Primalov dringend bescherming nodig. De Russische geheime dienst zit achter hem aan om zo zijn ouders, ook wetenschappers én Russische dissidenten, te pakken te krijgen.

Michael is dokter op de afdeling kinderoncologie, maar moet nu zijn leven achter zich laten en een nieuwe identiteit aannemen. Emma moet hem naar een schuiladres aan de andere kant van Londen brengen. Ze belanden van de ene risicovolle actie in de andere. En wanneer haar vertrouwde contactpersoon niet meer bereikbaar is, loopt de spanning nog hoger op.

Waar kun je je verbergen in een stad vol camera’s?
In sneltreinvaart krijgt de lezer een aaneenschakeling van onverwachte gebeurtenissen, actie en spanning. Hoofdstukken worden regelmatig afgewisseld met een terugblik. Hoe en waarom is Emma geheim agent geworden? Deze fragmenten brengen even wat rust en zijn best boeiend, misschien wel interessanter dan het actiegedeelte.

De hoofdpersonages zijn niet echt uitgediept, maar je leert ze gaandeweg toch wat beter kennen. Emma heeft veel zelfvertrouwen, maar ook een zeer gevoelige kant, net zoals Michael. Fijn om te lezen hoe het vertrouwen tussen hen groeit. Zowel het taalgebruik als de schrijfstijl zijn vrij eenvoudig. Het verhaal is zeker niet te ingewikkeld en blijft steeds duidelijk te volgen. Als lezer moet je niet te veel belang hechten aan de geloofwaardigheid, maar gewoon genieten van een paar gezellige en spannende leesuurtjes.

Eerder verschenen op snippers_co