Alle wegen leiden naar Rome (en naar jou)

Zaterdag, 10 juni, 2023

Geschreven door: Vivian van Leeuwen
Artikel door: Sandra Hardeman

Je dromen volgen en de sprong wagen

[Recensie] Vivian van Leeuwen is geboren in 1984 en woont al haar hele leven in Rotterdam. In 2020 studeerde ze af aan de lerarenopleiding Nederlands en sindsdien werkt ze als redacteur. In haar vrije tijd leest en schrijft ze veel. Schrijven is altijd al haar passie geweest. Na het afstuderen beginnen echte verhalen, met personages en plots, haar hartsnaren te beroeren. Zomerdromen is de eerste bundel waaraan ze haar bijdrage levert en daarna volgen verschillende korte verhalen in andere bundels. In 2022 besluit Vivian mee te doen aan de Zin in Feelgood schrijfwedstrijd, met als prijs voor de winnaar een uitgeefcontract. Een paar maanden later wint ze en tekent het contract bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Het resultaat hiervan is haar novelle Alle wegen leiden naar Rome (en naar jou).

De cover van Alle wegen leiden naar Rome ziet er zomers en vrolijk uit. Ik kreeg er meteen een vakantiegevoel bij. Ik zag mezelf door de oude straten van het romantische Rome lopen en al het moois bewonderen. Ook zou ik heel veel foto’s maken als herinnering aan de reis.

Carlijn is een jonge vrouw die net gezakt is voor haar bachelor communicatie. Ze heeft iedereen verteld dat het kwam doordat ze een black-out had maar dit is niet de echte reden. Ze boekt een reis naar Rome om na te denken over hoe ze nu verder wil. Haar zussen Lara en Iris zijn bezorgd omdat Carlijn een beperking heeft. Ze is namelijk doof zonder haar implantaat, die ze Helena heeft genoemd. Toch zet ze door en gaat in haar eentje op pad. Als ze op haar eerste vakantiedag in Rome op een terras zit, voelt ze zich meteen beter. Een man met een polaroidcamera trekt haar aandacht en hun blikken kruisen elkaar. Hij stelt zich even later voor als Luca en vertelt dat hij Instagram-boyfriend-fotograaf is. Hij werkt voor mensen die de minder toeristische plekken van de stad willen zien en hier mooie foto’s van zichzelf willen laten maken om op Instagram te plaatsen. Carlijn besluit hem in te huren. Kort daarna krijgt ze een telefoontje dat haar kamer dubbelgeboekt is. Luca biedt spontaan aan dat ze tijdens haar verblijf op zijn bank mag slapen.

Verliefdheid
Carlijn en Luca trekken de hele week met elkaar op. Hij laat haar de mooie onbekende plekken van Rome zien en maakt talloze foto’s. Ze genieten van elkaars gezelschap en praten veel over hun ideeën en toekomstplannen. Carlijn besluit Luca de werkelijke reden van haar vertrek uit Nederland te vertellen. Ze wil eindelijk naar haar gevoel gaan luisteren en haar dromen waarmaken. In deze zoektocht naar zichzelf gaat ze elke drie maanden naar een andere plaats om daar te leven en te werken. Luca en Carlijn spreken af dat ze elkaar een half jaar later ergens in Madrid gaan zien. Zullen ze beiden de sprong durven wagen om hun leven een nieuwe wending te geven en zullen ze elkaar opnieuw ontmoeten?

‘… Ik ben hier maar een week geweest, maar in die tijd ben ik zo veranderd dat ik me überhaupt niet meer kan voorstellen wie ik was toen ik hier aankwam. Dat doet er ook niet meer toe. Rome heeft geen ander mens van me gemaakt: ze heeft me alleen laten zien wie ik ben en me het duwtje gegeven dat ik nodig had om die persoon te durven zijn. Nu is het aan mij…’

Alle wegen leiden naar Rome is een heerlijke novelle om te lezen. Ondanks dat het e-book maar rond de honderd bladzijden telt, is het een mooi compleet verhaal. Hoofdpersoon Carlijn is een vrouw die het in eerste instantie niet makkelijk heeft. Ze heeft altijd een strakke planning gehad maar na een heftige paniekaanval gaat ze steeds meer nadenken over wie ze echt wil zijn en hoe ze verder wil in haar leven. In het boek wordt dit goed opgebouwd omdat je pas later leest wat de werkelijke reden is van haar vlucht uit Nederland. Door haar verblijf in Rome en haar gesprekken met Luca leert ze steeds meer los te laten en naar haar gevoel te luisteren. Ze maakt een ontwikkeling door en begint zichzelf terug te vinden. Ook Luca maakt groeimomenten door. Boeiend om de chemie tussen hen beiden te voelen en te lezen hoe ze elkaar versterken. De schrijfster weet zowel hun serieuze gesprekken als hun ontluikende liefde mooi te verwoorden. Ook de beschrijvingen van Rome zijn bijna filmisch. Je waant jezelf in de Romeinse stad om de oude gebouwen te bekijken en te genieten van het fantastische eten. Wat mij betreft allemaal ingrediënten voor een heerlijke feelgood film.

Leuk detail in het boek vind ik de groep chat waarmee elke nieuwe dag in Rome start. Carlijn vertelt aan haar zussen wat ze meemaakt en hoe ze zich voelt. Hierdoor ga je haar steeds beter begrijpen en kun je je meer in haar verplaatsen. Ik kreeg bewondering voor haar moed en kracht om de gebaande paden achter zich te laten en haar dromen te volgen. Iets dat veel mensen volgens mij wel zouden willen maar niet durven.

Alle wegen leiden naar Rome is een hartverwarmend verhaal. Er is een mooie balans tussen verliefdheid en serieuze zaken in de stad van de liefde.

Eerder verschenen op Boeken-cast