Alles komt goed

Zaterdag, 2 september, 2023

Geschreven door: Harriet Tyce
Artikel door: Joke Zwier

Als mensen hun ware ik laten zien

[Recensie] Het is onvoorstelbaar wanneer jouw man je plotseling de deur uit zou sturen met de mededeling jou en je dochter nooit meer te willen zien. Maar precies dit overkomt Sadie en haar tienjarige dochter Robin. Haar erfenis komt nu goed van pas en Sadie verhuist vanuit Amerika naar Londen.

Er zit alleen een addertje onder het gras. Het huis en de toelage ontvangen ze alleen als Robin naar de prestigieuze meisjesschool Asham gaat, waar Sadie ook op heeft gezeten, en daar ook de middelbare school doorloopt. Aan het geërfde huis kleven veel nare herinneringen voor Sadie, net als aan Asham. Maar noodgedwongen aanvaardt Sadie de voorwaarden. Maar al op de eerste schooldag van Robin komt zij erachter dat de tijd lijkt te hebben stilgestaan en er niets veranderd is. Alles draait om presteren en om in groep acht op Asham te komen is ‘not done’.

Met Bloedsinaasappel maakte de Schotse advocate en romanschrijfster Harriet Tyce haar debuut in 2019 en dit boek is tot een tv-serie bewerkt. Haar tweede thriller Alles komt goed verscheen een jaar later en nu in 2023 is er dan de vertaling. Tyce heeft Engelse literatuur gestudeerd, haalde haar rechtendiploma en heeft ruim tien jaar als strafrechtadvocaat gewerkt, iets wat in het verhaal terugkomt.

Ergens klopt iets niet
Alles komt goed wordt verteld vanuit Sadie, waardoor haar emoties intens binnenkomen bij de lezer. Je ziet de personages voor je en verfoeit de twistzieke en konkelende moeders van de schoolkinderen. Vanaf het begin is er het gevoel dat er ergens iets niet klopt. Er is een onderhuidse spanning door de ziekelijke prestatiedwang van moeders naar hun dochters toe.

Het is een boeiend verhaal door de afwisseling tussen de dingen die op en om school gebeuren en een rechtszaak. En dan zijn er nog de cursief gedrukte hoofdstukken die zich afspelen op zondag en waarvan de lading pas duidelijk wordt in het tweede gedeelte van het boek.

Heel spannend is deze psychologische thriller niet, wel intrigerend. Tyce zet de lezer op het verkeerde been en door de plottwist op het einde weet ze het boek een verrassende ontknoping te geven. Tot het einde aan toe is niet helemaal duidelijk of iedereen wel zijn ware ík laat zien.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow