Alles op alles

Zaterdag, 2 september, 2023

Geschreven door: Paul Cleave
Artikel door: Jacqueline Stil

Hoever ga je als je alles al een keer hebt verloren?

[Recensie] De hoofdpersoon in dit boek is Noah Harper, ooit hulpsheriff in Acacia Pines, een dorpje in Nieuw-Zeeland. Hij staat verschillende keren voor de keuze om alles op alles te zetten, daar komt de titel vandaan. Hij deed dat de eerste keer toen het meisje Alyssa Stone vermist raakte. Om haar te vinden slaat hij een verdachte tot moes. Dat is de reden dat hij verbannen wordt uit . De schrijver, Paul Cleave, is in Nieuw-Zeeland een gevierd auteur, dit is zijn derde thriller.

Wanneer hulpsherrif Harper terugkeert, herhaalt de geschiedenis zich. Alyssa verdwijnt weer, maar dit keer is het anders. Noah gaat er ook dit keer achteraan en zet opnieuw alles op alles. Tot hij stuit op meer verdwijningen.

Omkomen in de onherbergzame natuur
Daarna wordt Alles op Alles een thriller als vele anderen, over mensen die in de onherbergzame natuur omkomen. Een verhaal dat vertelt vanuit de ik-persoon, meer dan dat het beschrijft. Veel van het verhaal speelt zich af in cafés, een tankstation en de directe omgeving van het dorpje. Een aantal keren herhaalt de auteur de autoritjes die worden gemaakt: kleine boerderijen maken plaats voor grote boerderijen, wat een grappig effect heeft.

Echter, de plot is hier toch weer anders dan de meeste thrillers, en verrassend. De reden waarom dingen gebeuren komt aan het einde van het boek naar voren en is afschrikwekkend. Het verhaal komt diep naar binnen en ontregelt, om te voelen hóe kwaad het kwaad hier is. Het doet daadwerkelijk pijn om te lezen waaraan de slachtoffers zijn blootgesteld.

De oplossing van de verdwijningen
Alles op alles geeft regelmatig nieuwe aanwijzingen voor de oplossing van de verdwijningen. Dat houdt het verhaal gaande en ook de variatie in plekken, personen en misdrijven maakt het dynamisch. De mate van geweld in het boek maakt het ook een rasechte thriller, waarin zoals verwacht en gewenst het goed uiteindelijk het kwaad weet te overwinnen.

De vele personages worden niet bijzonder uitgediept. Wel de hoofdpersoon Noah en een aantal dorpsgenoten, zoals Drew en de hoofdsheriff. De hulpsherrig zoekt overal iets achter, en zijn companen zoeken meer iets achter hem.

Alles op alles is boeiend op elk moment, doordat de auteur alles op ingenieuze, zintuiglijke en doorvoelde manier opschrijft. De gewezen hulpsheriff is vastberaden en ontroert met zijn doortastende handelen. Het onderwerp is fris en nobel, ondanks het geweld dat erin voorkomt, waaraan de hulpsheriff ook meedoet. Het zo goed als tijdloze thema laat de lezer achter met het gevoel dat er zoveel gruweldaden bestaan in deze wereld. Het verhaal is realistisch, het zou zo echt gebeurd kunnen zijn. Het kost geen moeite om dit voor te stellen in een zo verwarrende en soms verrotte wereld. Alles op alles heeft daarmee een onderliggend maatschappelijk belang, doordat het aangeeft hoe sommige technieken in de samenleving tot enorme uitwassen kunnen komen.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Alles op alles

Kinderspel