Allesbehalve oké

Maandag, 1 november, 2021

Geschreven door: Laura Steven
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Bijzondere YA met een feministische inslag

[Recensie] Izzy woont samen met haar moeder in een klein appartementje, maar ondanks haar bestaan in armoede is ze een vrolijke meid. Ze heeft een beste vriend genaamd Danny en beste vriendin genaamd Ajita, maar Danny schijnt de laatste tijd een oogje op haar te hebben, waar ze niet heel blij mee is. Tijdens een feestje deed ze wat dingen waar ze spijt van had. Deze spijt wordt omgezet door een complete afgang, aangezien Izzy slachtoffer wordt van een internationaal seksschandaal. Op een haatblog tegen Izzy is een expliciete foto van haar te zien met de zoon van een politicus. Izzy krijgt goed te merken hoe slutshaming is en hoe dat alesbehalve oké is.

Laura Steven komt naar Yalfest, het grootste en leukste boekevenement van Nederland op het gebied van YA-boeken. Aangezien ik naar dit geweldige evenement ga, wil ik alle boeken lezen van de auteurs die naar Yalfest komen. Allesbehalve oké wilde ik dus snel lezen, want Yalfest is al deze zondag! Toen Allesbehalve oké eenmaal in mijn bezit was, las ik hem op dezelfde dag meteen uit. Wauw, ik was echt enorm in de leesflow! Maar was het boek ook wel goed?

Allesbehalve oké is een boek met een vrij actueel en maatschappelijk onderwerp, namelijk slutshaming. Izzy raakt verstrikt in een seksschandaal en zij krijgt haast overal de schuld van. Ze is volgens velen niet oplettend en onvoorzichtig en wordt ”slet” en ”hoer” genoemd, terwijl de jongens in dit verhaal haast geen problemen hebben. Hierdoor merk je hoe oneerlijk de samenleving wel niet is. Waarom wordt alleen het meisje aangesproken op haar daden, terwijl jongens juist precies hetzelfde doen? Dit boek draait vooral om slutshaming en wat voor gevolgen dit wel niet kan hebben voor iemand.

Izzy is een sarcastische meid die hilarische uitspraken heeft. Ze is heel grappig, heeft een vlotte babbel en geeft erg veel om haar oma en haar vrienden. Daarbij is ze ook erg open en geniet ze van het leven, wat gepaard gaat met wat uit de hand gelopen avondjes met jongens. Izzy is een meisje die haar seksuele activiteiten normaal vindt, maar door de haatblog wordt ze al snel in een kwaad daglicht gezet. Ik vond haar openheid prima, alleen waren er wel dingen die ik niet heel slim vond. Zo is een naaktfoto sturen naar iemand die je nauwelijks kent totaal geen goed idee, maar het fijne is dat Izzy haar fouten gewoon omarmt. Dit wil niet zeggen dat ik alleen Izzy’s acties niet slim vind, want de jongens hebben in eerste instantie ook fouten gemaakt (gelijke behandeling beste mensen, precies wat dit boek wil bereiken). Hoewel ik totaal niet een persoon ben die haar levensstijl zou hebben, weet je als lezer Izzy te accepteren, want een pubermeid die wat van het leven wil meemaken is helemaal niet erg, wat alle reacties over Izzy wel niet zeggen. Daarbij is Izzy ook ontzettend sterk ondanks alle negativiteit in haar leven, wat ik echt in haar bewonderde. In haar situatie zou ik echt niet weten wat ik zou moeten doen, maar Izzy gaat door en laat zich niet uit het veld slaan. Hoewel dit boek niet de daadwerkelijk strijd naar gelijkheid behandelt, heb je wel als lezer de hoop dat Izzy veel zal bereiken in de toekomst.

Allesbehalve oké is een bijzonder boek met een feministische inslag. Toegegeven, als man was het soms lastig om het boek te lezen. Zo is het einde bijvoorbeeld heel kritisch tegenover mannen en zelfs als je niet zo hard en hypocriet bent als de mannen in dit boek, voelt het toch als een sneer naar je. Begrijpelijk gezien de context van het verhaal (en wegens spoilers zal ik niet al te veel weggeven, maar ik praat er graag over met je als je het boek ook hebt gelezen), maar als mannelijke lezer kan je je wellicht niet volledig inleven in het verhaal. Het lijkt me bijvoorbeeld een heel goed boek om te laten lezen aan zowel mannen als vrouwen die meisjes zo behandelen, hoewel ik bang ben dat het niet veel zal veranderen. Ik hoop in ieder geval dat dit boek veel mensen aan het denken zullen zetten  over het beeld dat mensen hebben van bijvoorbeeld onenightstands en het feit dat voornamelijk vrouwen daar kritiek op krijgen. Deze maatschappelijke insteek is heel sterk neergezet en daarbij weet Laura Steven ook een komische noot te geven aan het verhaal. Laura Steven is dus een hele mooie toevoeging voor Yalfest en ik kan niet wachten om mijn exemplaar door Laura te laten signeren!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy