Recensie architectuur: Amsterdam Architectuur Stad

Zaterdag, 20 april, 2024

Geschreven door: Paul Groenendijk, Ossip van Duivenbode, Peter de Winter
Artikel door: Evert van der Veen

Dit is óók Amsterdam

Dit boekje heeft een handig formaat waardoor het heel geschikt is om mee te nemen tijdens een stadswandeling. De voor- en achterflap hebben een heldere plattegrond waarop alle genoemde objecten staan afgebeeld.

Er is een grote variatie aan oude en nieuwe gebouwen door de eeuwen heen en daarnaast is er ook openbare ruimte opgenomen. De begeleidende teksten geven een korte maar goede beschrijving en daarnaast zijn er vele wetenswaardigheden. Ieder object heeft meestal één pagina maar soms zijn er twee pagina’s met meer foto’s. Onder aan iedere pagina is er steeds een kort item waarin de meest verschillende onderwerpen kort worden belicht zoals 28 brugwachtershuisjes die nu éénkamerhotel zijn of het vertraagde concert van de Beach Boys in het Concertgebouw in 1970.

Centraal Station
Het boekje opent met het Centraal Station. Interessant is dat er al in 1936 een prijsvraag voor een nieuw stadhuis werd uitgeschreven. In 1979 werd besloten tot een samenvoeging van operahuis en stadhuis: de – destijds vanwege de kosten veelbesproken – Stopera. Het voormalige postkantoor uit de 19e eeuw is nu Magna Plaza, een prachtig winkelcentrum. Van de vele nieuwere musea vallen qua architectuur het Van Gogh museum, het Stedelijk Museum en het Eye filmmuseum op.

Op de begraafplaats Zorgvlied uit de 19e eeuw liggen veel bekende mensen begraven waaronder Herman Brood, Harry Mulish en Annie M.G. Schmidt. Ook het Holocaust Namenmonument uit 2021 met meer dan 102.000 namen wordt genoemd. De stadsuitbreiding IJburg werd gedurende 1995 – 2010 gerealiseerd en bestaat uit zeven eilanden.

Amsterdam Architectuur Stad is een handig en zinvol boekje voor wie vanuit het oogpunt van architectuur de stad Amsterdam wil verkennen. Het was wel handig geweest als de auteurs de objecten op volgorde in een aantal routes hadden gebundeld, dan zou de lezer het boekje gemakkelijker kunnen toepassen. Nu moet de lezer zelf z’n route uitstippelen. Desalniettemin laat dit boekje veel minder bekende aspecten van de stad Amsterdam zien voor wie in architectuur is geïnteresseerd.

Paul Groenendijk studeerde af als architect aan de TU Delft en werkt als publicist en onderzoeker. Ossip van Duivenbode is architectuur fotograaf en historicus op het gebied van architectuur.

Leesadvies voor jongeren

Leer Amsterdam eens van een ándere kant kennen! Voor liefhebbers van architectuur.