Arie Kanarie

Zaterdag, 2 september, 2023

Geschreven door: Tim Gladdines, Lotte Van de Walle
Artikel door: Jan Stoel

Wat is jouw talent?

[Recensie] De Nederlandse auteur Tim Gladdines (1963) en de Vlaamse, maar in de Verenigde Staten wonende  illustrator Lotte Van de Walle hebben met Arie Kanarie een prentenboek gemaakt waarin het draait om te accepteren wie je bent, respect te hebben voor de ander en om je eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen.

Je zult maar als witte kanarie in volière zitten te midden van negenennegentig andere gekleurde kanaries die allemaal geweldig kunnen fluiten. Tja, dan voel je je al snel een buitenbeentje. Hoe Arie ook probeert te fluiten er komt niet meer dan piep en twiep uit. De andere vogels vinden de beperking van Arie overigens helemaal niet zo erg. Dan komt er een nieuwe kanarie in de volière, Zira, een zwarte kanarie. Alle andere vogels willen laten horen hoe goed ze kunnen fluiten, behalve Arie. Arie denkt dat hij mislukt is, maar een andere kanarie, Karel, zegt dat Arie misschien wel iets kan dat geen enkele andere kanarie kan. Zira vindt Arie mooi en wil vrienden worden. Ze vraagt Arie een verhaaltje te vertellen en helpt met het begin: Er was eens…  En dan gebeurt er iets moois en blijkt dat een witte kanarie allerminst kleurloos is.

Opgeslokt door de vogelwereld
Arie Kanarie is een prachtig prentenboek. Niet alleen zorgen de aquarelillustraties van Lotte Van de Walle ervoor dat je helemaal opgeslokt wordt door de vogelwereld met zijn gefluit en gefladder, ze weet door met kleur te werken ook de sfeer van het verhaal te treffen. Wanneer Arie het eerste verhaaltje verteld heeft vliegt Zira weg. Ik ben Arie, de mislukte kanarie staat er dan en je ziet een geknakte vogel sip op een takje zitten, de staartveren treurend naar beneden hangen. De omgeving is donker blauw/paars van kleur.

Mooi liegen
Het prentenboek biedt kansen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de klas aan de orde te stellen. Ieder kind heeft zijn eigen kwaliteiten hebben. Respect tonen voor de ander of hij nu zwart is en van ver komt of wit en niet kan wat iedereen kan kan zo aan bod komen. Iedereen is wel ergens goed in. Het boek stimuleert op een sprankelende, speelse manier het kijken naar je zelf, het benutten van je zelfvertrouwen en het ontwikkelen van je talenten. En dan zijn er van die zinnetjes in het boek die mooie kapstokjes vormen voor een gesprek. Zira zegt dat verzinnen mooi liegen is. Een verhaal hoeft niet waar te zijn. Als het maar mooi verteld wordt. Dan mag je de vreemdste dingen verzinnen. Een pleidooi voor de fantasie!

Mooi rond
Zira helpt Arie om een verhaal beter te maken: een echt verhaal heeft ook een midden en een einde nodig. En dat laat Gladdines in de vorm van zijn verhaal zien: de eerste drie zinnen van het verhaal zijn hetzelfde als de laatste drie. Een vondst.

Leesfragment