Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum

Zaterdag, 12 augustus, 2023

Geschreven door: Benjamin Alire Sáenz
Artikel door: Laura van de Bult

Een Coming of age die je niet zal vergeten

[Recensie] Zoals vele lezers, ben ik geboren met een liefde voor boeken die in mijn begin tienerjaren opeens stopte. Totdat ik op een gegeven moment ‘Booktube’ (Youtube video’s over boeken) tegenkwam en er deuren – of beter gezegd, boeken – voor mij open gingen. Ik besloot toen mijn oude hobby weer eens op te pakken en er een te lezen. Dat boek was Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum.

Woede
Aristoteles is een tienerjongen met een vader die nauwelijks tegen hem praat, een broer in de gevangenis en geen vrienden. Ari worstelt met zijn woede, eenzaamheid maar ook identiteit als een mexicaanse Amerikaanse jongen in Texas in de jaren 80. Het is zomer en Aristoteles heeft er geen zin in. Totdat hij bij het zwembad een jongen ontmoet. Dante is heel anders dan Ari, hij leest en tekent en is veel positiever. De twee vormen een band. Een band die meer betekent dan dat ze ooit zouden kunnen verwachten.

Overstromen
Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum klinkt als een simpel boek. Zomer, twee tieners, vriendschap en liefde. Maar het mooie aan dit boek is dat het zo veel dieper dan dat gaat. Ik heb dit boek inmiddels zo’n 5 keer gelezen in een span van zo’n 4 jaar en elke keer verbaas ik mij weer van hoe goed Benjamin Alire Sáenz kan schrijven. Dit boek gaat niet alleen over Aristoteles en Dante, maar ook over hun ouders. Ari’s moeder is heel lief, maar zijn vader is zeer afstandelijk, wat mede komt door de oorlog in Vietnam waar hij in heeft gevochten. Daarnaast heeft Ari ook een oudere broer die in de gevangenis zit, maar waarvan hij nooit wat hoort en zijn ouders niets over zeggen. Dit maakt Ari boos, wat begrijpelijk is. Ook hebben de ouders van Dante een complete persoonlijkheid en leven ze net zo veel als de twee hoofdpersonages.

Vogel
Dante’s problemen komen meer in deel twee, Aristoteles & Dante duiken in de wateren van de wereld naar boven, maar dat wil niet zeggen dat hij in dit boek niet geweldig is. Zo is er een belangrijke scène in dit boek waarin Dante een vogel van de weg wil oprapen omdat het dier gewond is. Dan rijdt er een auto bijna tegen Dante aan, maar Aristoteles duwt Dante weg waardoor Ari zelf gewond raakt. Hierdoor belandt hij in het ziekenhuis. Deze scène zorgt voor veel verandering in het boek, aangezien dit bewijst hoeveel Ari om Dante geeft en andersom ook. Ari is boos dat iedereen hem als zielig vindt en hem dapper noemt voor het redden van Dante. Hij ziet dit als heel normaal. Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum is dan ook grotendeels een boek over vriendschap. Het heeft een romance, maar Sáenz laat duidelijk zien dat de band tussen de twee het belangrijkste is, niet de romantische of zelfs seksuele spanning die je vaak in romantische boeken ziet.

Poëzie
De schrijver Benjamin Alire Sáenz heeft Aristoteles en Dante ontdekken de geheimen van het universum prachtig geschreven, dus het was dan ook geen verrassing toen ik erachter kwam dat hij een poëzie schrijver is voor tieners en volwassenen. Hij heeft meerdere prijzen gewonnen in zijn carrière en heeft net zoals Aristoteles en Dante een Mexicaanse, Amerikaanse achtergrond en woont in El Paso, Texas.

Dit boek zal altijd een plekje in mijn hart hebben, aangezien het de reden is dat ik weer ben gaan lezen. Het is mijn favoriete coming of age verhaal en ik kan het niet genoeg aanbevelen.