Aru Shah en het einde van de tijd

Maandag, 1 november, 2021

Geschreven door: Roshani Chokshi
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Fantasy met de mythologie van het hindoeïsme

[Recensie] Aru Shah woont samen met haar moeder in een museum vol oude mythologie van India. Haar klasgenootjes vinden haar maar raar en als zij op bezoek komen, probeert Aru hen te imponeren door een vervloekte lamp aan te steken. Deze lamp is van Bharata en wanneer Aru deze lamp aansteekt, staat de wereld stil. Ze heeft de Slaper wakker gemaakt, de demon die binnen negen dagen de tijd kan vernietigen. Aru komt erachter dat ze een Pandava is, een van de vijg broers uit het hindoe-epos de Mahabharata. Ze moet op avontuur om de Slaper te stoppen, samen met leeftijdsgenootje Mimi en een sarcastische duif. Als dat maar goed komt…

Ik ben een groot fan van Rick Riordan. Ik heb bijna al zijn boeken gelezen, en daarom lees ik ook graag boeken die hij aanraadt! Zo heeft hij ervoor gezorgd dat Aru Shah en het einde van de tijd werd uitgebracht, een spannend avontuur in het teken van de mythologie uit het hindoeïsme. Ik was heel benieuwd of dit verhaal zou lijken op de verhalen van Rick en ik wilde maar al te graag nieuwe dingen leren over deze mythologie, dus deze belandde op mijn leesstapel!

Laten we beginnen bij de schrijfstijl van Roshani Chokshi. Ik had al snel de verwachting dat dit een schrijfstijl zou zijn die redelijk zou passen bij die van Rick Riordan. Dit klopte zeker, maar Roshani schrijft ook anders. Roshani schrijft in ieder geval vol avontuur. Aru en Mimi belanden van het ene avontuur in de ander en het tempo verloopt erg goed. Ook zit dit boek vol leuke humor, vooral de duif in dit verhaal is geniaal! De humor is wel een tikkeltje anders dan die van Riordan, aangezien deze iets minder sarcastisch is. Dit vond ik niet erg, want ik heb juist meerdere keren moeten grinniken om de leuke grapjes die Roshani in haar boek heeft gestopt. Het voelde ook niet aan als een ”O ik moet net als Rick Riordan zijn en grappen in het boek stoppen”, het werd juist heel subtiel en passend in het boek gebracht.

De mythologie van het hindoeïsme is erg groot. Roshani Chokshi heeft aan het eind van het boek een woordenlijst van de termen die in het boek staan en daarbij vertelt ze ook dat de mytholgie van het hindoeïsme zeker nog niet volledig in het boek staat. Er is nog genoeg te melden! Ik merkte wel door deze grote mythologie, dat het verhaal nog niet volledig compact is. Roshani stopt verschillende mythologische helden, goden en figuren in het verhaal, maar het is nog niet zo duidelijk als bijvoorbeeld de Griekse of Egyptische mythologie. Gelukkig gaat Roshani nog drie boeken schrijven, zodat je hopelijk een compleet beeld hebt van deze mythologie! Ik vond het in ieder geval erg interessant en ik gok dat de meesten weinig van deze mythologie weten, dus je zal er in ieder geval erg veel van leren.

Aru Shah en het einde van de tijd is inderdaad een grote aanrader als je houdt van de boeken van Rick Riordan, maar dan met wat lichte aanpassingen. Het verhaal bevat veel actie, de personages zijn veelzijdig en het einde zorgt ervoor dat je alleen maar nieuwsgierig raakt naar meer! Roshani Chokshi weet je veel te laten leren over de mythologie van India en Aru is een dapper meisje die je maar al te graag als vriendin wil hebben. Een perfect verhaal voor de jonge avonturiers, daar kan je gewoon geen nee tegen zeggen!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy