Babybullshit en hoe het echt zit

Dinsdag, 21 maart, 2023

Geschreven door: Jojanneke Bastiaansen
Artikel door: Kim Landwer Johan

Fabels en feiten over de zwangerschap, bevalling en babytijd

[Recensie] Jojanneke Bastiaansen is wetenschapper. Na haar studie psychologie promoveerde ze in de neurowetenschappen. Ze werkte jarenlang als onderzoeker bij een Universitair Medische Centrum. Naast haar werk als wetenschapper schrijft ze columns voor de Ouders van Nu. Sinds de zwangerschap van haar zoon IJsbrand, nu vier jaar geleden, checkte ze of sommige bakerpraatjes die je tijdens je zwangerschap, bevalling en kraamtijd hoort feit of fabel zijn. Hieruit kwam het boek Babybullshit en hoe het nu echt zit.

Het boek valt op door de cover. De zacht roze, groene en blauwe kleuren met shiny gouden letters maken het boek aantrekkelijk om even op te pakken. Daarnaast maakte het mij nieuwsgierig, in welke feiten en fabels ben ik zelf ingestonken?

Gember
Jojanneke deelt haar boek op in vier categorieën. Zo doet ze onderzoek naar feiten en fabels rondom de zwangerschap, de bevalling, de babytijd en de peutertijd. Per thema neemt ze een aantal vragen onder de loep. Zo doet ze in het thema de zwangerschap onderzoek naar of gember helpt tegen de misselijkheid en of de eerste letter van de kindernaam de latere levenskeuzes beïnvloedt. Ik kan verklappen dat beide zijn lariekoek. Ook leuk om te lezen vond ik het onderzoekje naar baby’s die bang zijn voor gras. Ondanks dat onze kleine wel last heeft van de grasgruwels (zoals Jojanneke het zelf noemt in haar boek) blijken niet alle baby’s bang te zijn voor de groene grassprieten in de achtertuin.

Aan elke stelling laat Jojanneke weten hoe zij tot deze vraag kwam. Zo komen namelijk vele vragen uit de familie/vriendenkring. Waarna ze de lezer drie opties geeft, om te kijken hoe het met zijn of haar bullshitradar gesteld is. Een leuke optie, zo krijg je de nodige interactie en zal je sneller met anderen over de stellingen praten. Grappig vond ik wel dat ikzelf vele stellingen fout beantwoord had. Te goed gelovig misschien? Nadat je een keuze gemaakt hebt als lezer, vertelt Jojanneke wat zij vond in de literatuur en neemt ze in een speciaal kopje het uiteindelijke antwoord met je door.

Niet alleen is het interessant, in de laatste bladzijden van het verhaal is een bronnenlijst toegevoegd. Zo kan de lezer, indien hij of zij interesse heeft, de onderzoeken zelf ook nog eens rustig teruglezen. Bastiaansen houdt de schrijfstijl simpel en weet hierdoor de lezers bij de les te houden. De onderzoeken beslaan ook geen bladzijden in het boek, maar zijn in een pagina of drie uitgeschreven.

Babybullshit en hoe het nu echt zit is een leuk en informatief boek over de meest voorkomende feiten en fabels over de zwangerschap en de kindertijd. Ideaal om voor het slapen gaan enkele onderzoekjes te lezen.

Eerder verschenen op Boeken-cast