Badgasten

Vrijdag, 8 december, 2017

Geschreven door: Emma Straub
Artikel door: Sarah Verhasselt

Gezinsvakantie onder druk

[Recensie] Wanneer je de cover van dit boek ziet, krijg je meteen de indruk dat het om een zomers vakantieboek gaat. Dat is het ook. De vraag rijst al snel of dit zomaar wat vakantielectuur is of dat het boek ook overleeft na de zomervakantie?

Misschien voor het laatst gaat de familie Post samen op vakantie. We maken eerst kennis met Jim, Franny en hun 18-jarige dochter Sylvia. Terwijl Jim en Franny een huwelijkscrisis verwerken, hoopt Sylvia wat meer liefdeservaring op te doen in Mallorca. Jim is vreemdgegaan en vraagt zich af of hij na de reis nog wel thuis zal horen in hun huis in New York. Franny probeert op haar beurt alles te verwerken door te koken en te eten. De Mallorcaanse keuken leent zich daar perfect toe.

Er zijn nog andere badgasten die naar het vakantiehuisje in Mallorca afzakken. Bobby, de zoon van Jim en Franny arriveert ook met zijn veel oudere vriendin Carmen. Ook hun relatie verloopt stroef en bovendien blijkt Bobby in geldnood te zitten. De laatste gasten zijn Charles en Lawrence, een homokoppel dat op een baby wacht. Charles is de beste vriend van Franny en helpt haar met het verwerken van haar huwelijksproblemen.

Eens al deze pionstukken op tafel staan, komt het verhaal goed op dreef. De focalisatie verandert voortdurend, waardoor er veel vaart in het boek zit. De stijl is niet literair, maar ook niet goedkoop of sentimenteel. De rake observaties en de scherpe humor zijn hier het zout op de patatjes. De spanningen binnen een gezin worden realistisch en met de nodige zin voor ironie beschreven. Onvoorspelbaar is het boek niet, maar het blijft wel boeiend. Vooral Franny trekt als personage de aandacht naar zich toe. Ze is de spil, maar tegelijkertijd een stuurloze kapitein aan het roer van haar gezin. De problematiek rond haar zoon Bobby had psychologisch wel nog wat meer diepgang mogen hebben.

Foodlog

Zomerse lectuur? Ja. Bestseller? Misschien. Literaire parel? Neen, maar dat kan voor één keer geen kwaad. Je kan immers niet altijd op restaurant gaan, soms smaakt de gewone keuken ook wel. Straub toont namelijk aan dat je geen ingewikkeld plot hoeft te bedenken om een interessante roman te schrijven.

Eerder verschenen op Cutting Edge