BazarowLIVE van 10 mei 2023 terugkijken met o.a. Martin de Haan en Lenneke Berkhout

Maandag, 17 juli, 2023

Geschreven door: Lenneke Berkhout
Artikel door: Roeland Dobbelaer, Liliane Waanders

[Boekenprogramma] In de laatste aflevering van seizoen 2022-2-23 van Bazarow.LIVE in Bieb Neude ontvingen Roeland Dobbelaer en Liliane Waanders Lenneke Berkhout en Martin de Haan. In De Kwestie ging het over schrijvers die collega-schrijvers recenseren. Kan dat of staat dat een afgewogen oordeel in de weg?

Lenneke Berkhout
De twee passies van Lenneke Berkhout – geschiedenis en tuinieren – komen samen in haar belangstelling voor tuinhistorie en groen erfgoed. In 2020 promoveerde ze op dit onderwerp en verscheen de publiekseditie van haar proefschrift Hoveniers van Oranje. Haar meest recente titel is Hoveniers en tuinbazen: een cultuurgeschiedenis van het tuinieren door de eeuwen heen. Daarin schetst Lenneke Berkhout aan de hand van het leven en werk van hoveniers en kwekers de over elkaar heen buitelende ontwikkelingen die het tuinieren vanaf de zeventiende eeuw kenmerken. Vanaf die tijd worden er uitheemse planten gekweekt en nieuwe technieken ontwikkeld. Roeland Dobbelaer ging met Lenneke Berkhout in gesprek.

Martin de Haan
Hij had zullen promoveren op de poëzie van Raymond Queneau, maar besloot in 1995 de wetenschap gedag te zeggen en zich aan de literatuur te wijden. Dat deed hij eerst als recensent, daarna als vertaler en inmiddels ook als auteur. Martin de Haan vertaalde o.a. Diderot, Proust, Cloderlos de Laclos, veel Kundera en heel veel Houellebecq, waaronder diens meest recente roman Vernietigen. Die vertaling van dat werk is de directe aanleiding voor het gesprek dat Liliane Waanders met Martin de Haan voerde. Maar zij spraken ook over Houellebecq zelf en over de invloed van Michel Houellebecq op het schrijven en fotograferen van Martin de Haan.

De Kwestie
Misschien is het u ook al opgevallen: veel recensies worden geschreven door mensen die zelf ook boeken schrijven. Misschien zijn het wel steeds meer recensies die door door collega-schrijvers geschreven worden. Is iemand die zelf belangen heeft – want straks komt deze recensent zelf weer met een nieuw boek dat beoordeeld moet worden – in staat om zuiver te oordelen? Hoe past deze trend – als het een trend is – in de geschiedschrijving over de literaire kritiek? Is het de belangrijkste ontwikkeling of zijn er andere zaken die de literaire kritiek nog wezenlijker beïnvloeden. En zitten er wellicht ook voordelen aan het beschouwen van wat gemaakt wordt door makers? Lezen zij anders? En wie is dan het meest gebaat bij hun recensies: de lezer of de gerecenseerde? Vragen waar Liliane over praatte met Ine van Emmerik en Obe Alkema. Emmerik schrijft recensies voor de website van de Utrechtse Vrouwenbibliotheek. Zij hanteert voor zichzelf heel duidelijke kaders wat betreft het zuiver oordelen over anderen en weet wat haar voor ogen staat als zij een recensie schrijft. Obe Alkema is redacteur (bij het recensieplatform Pas Uit), recensent (bij NRC) en dichter. Hij heeft duidelijk opvattingen over wat recensies moeten doen en kijkt kritisch naar de huidige praktijk.

Foodlog

Tips
Tijdens het programma tipte Roeland Een eiland van Karen Jennings en Liliane Schrijvers onderdak, Wonen in het Witsenhuis van Saskia de Bodt en Leo Jansen.